۲۳۹۱۸۷
۵۳
۵۳

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

خواباندن کودک در اتاق خودش یکی از دغدغه‌های اغلب پدرها و مادرها است. این مقاله راهکارهایی را در همین باره به شما معرفی می‌کند.

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

خواباندن کودک در اتاق خودش یکی از دغدغه‌های اغلب پدرها و مادرها است. این مقاله راهکارهایی را در همین باره به شما معرفی می‌کند. 

در این مقاله می‌خوانید: 

اضطراب، ناامنی و حواس‌پرتی می‌توانند باعث شوند که کودک شما دوست داشته باشد در اتاق خواب شما بخوابد. خوشبختانه می‌توانید راهکارهایی برای ترک این عادت او به کار ببرید. 

۹ گام برای خواباندن کودک در اتاق خودش

در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا فرزندتان را به تنها خوابیدن در اتاقش تشویق کنید. 

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۱- عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

تلویزیون، کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی را از اتاق کودک خارج کنید تا محیطی مناسب برای خواب وی ایجاد شود. تحریک‌های مرتبط با تماشای تلویزیون، یا بازی‌های ویدیویی و نور صفحه‌های رایانه و تلویزیون، خوابیدن را برای افراد و به‌ویژه کودکان دشوارتر می‌کنند. مطمئن باشید که محیطی با نور کم شامل نور چراغ خواب برای کودکانی که به آن نیاز دارند، مناسب است.

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق نوزاد، بچه‌ها و چراغ خواب

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۲- یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید

می‌توانید برای کودک یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید. می‌توانید او را به حمام ببرید، به او لباس خواب بپوشانید، برایش مسواک بزنید و داستان‌های شب بخیر برایش تعریف کنید. عادت کردن به یک روتین منظم خواب به کودکان کمک می‌کند تا در مورد رفتن به رختخواب احساس امنیت بیشتری داشته باشند. چنین شرایطی باعث می‌شود کودک از زمان خواب خود، پیش‌بینی داشته باشد و این قابلیت پیش‌بینی، کودکان را از نظر روانی آماده می‌کند و اضطراب شبانه آن‌ها را کاهش می‌دهد. سطح استرس نیز در آن‌ها کاهش می‌یابد. چنین روتینی، دارای مراحلی است که کودک آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند و می‌داند که زمان خواب فرا رسیده است.

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۳- در صورت لزوم، حامی کودک باشید 

کودک تا زمانی که یکی از والدین در کنار اوست، در اتاقش می‌خوابد، اما به محض این‌که آن‌ها اتاق را ترک می‌کنند دچار اضطراب می‌شود. این مشکل یکی از رایج‌ترین مشکلات خواب است که والدین گزارش می‌کنند. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، سعی کنید قبل از این‌که کودک به خواب عمیق برود اتاق را ترک کنید. بهترین راهکار این است که حضور خود را به تدریج از اتاق خواب کودک، حذف کنید. 

هر چند ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما این کار را ابتدا با چند شب خوابیدن در اتاق کودک شروع کنید. در این شرایط کاری کنید که حضورتان برای کودک تا حد امکان خسته‌کننده باشد. توجه کردن به کودک، حتی اگر این توجه منفی باشد، باز هم او را تشویق می‌کند که رفتارهایی مانند گریه و زاری قبل از خواب را تکرار کند تا شما کنارش بخوابید. 

زمانی که کودک باید بخوابد با او درگیر نشوید. در چند روز اول، به سادگی کودک را هر زمان که از خواب بیدار شد، به رختخواب برگردانید. 

بیشتر بخوانید: برندهای معروف سرویس خواب ایرانی کدام‌اند؟

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۴- حضور خود را به حداقل برسانید

وقتی فرزندتان را آرام کردید، باید حضور خود را به حداقل برسانید. در اتاق او نخوابید و به جای آن چند شب در زمان خواب نزدیک در اتاق کودک بنشینید. سپس، به طور کامل از اتاق خارج شوید. اغلب والدین با امتحان چنین روشی، طی 10 روز، شاهد یک پیشرفت بزرگ در خواباندن فرزندشان در اتاقش هستند.  

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۵- احساس امنیت ایجاد کنید

غیبت شما یا فکر هیولایی که زیر تخت در کمین است، می‌تواند باعث شود کودک هنگام خواب شبانه، دچار وحشت شود. سعی کنید با قرار دادن وسایلی آرام‌بخش کنار کودک، ترس او را کاهش دهید. وسایلی آرامش‌بخش مانند حیوانات عروسکی، پتو یا حتی یک تنگ ماهی قرمز در نزدیکی تخت کودک قرار بدهید. این وسایل، تداعی‌کننده حضور دیگری در اتاق کودک هستند. احساس حضور داشتن چیزی دیگر و آرام‌بخش، در اتاق به کودک اطمینان می‌دهد که امنیت دارد و اضطراب او را کاهش می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: تخت خواب مناسب نوزاد، چه مشخصه ای دارد؟

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۶- به کودک بگویید به اتاقش باز می گردید

بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند فرزند خود را در رختخواب بخوابانند و به کودک بگویند که بعد از مدتی برمی‌گردند تا وضعیت او را بررسی کنند. اگر شما هم جزو این گروه والدین هستید، حتما به قول خود عمل کنید، اما منتظر فواصل زمانی متوالی باشید. در حالت ایده‌آل، کودک در یکی از این فواصل زمانی که به اتاقش سر می‌زنید، به خواب می‌رود. اگر از این روش استفاده می‌کنید بهتر است که از یک دوره انتظار ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای شروع کنید. اگر کمتر از 5 دقیقه دیگر برگردید، احتمالا کودک بیدار خواهد شد. اگر بیش از حد صبر کنید، ممکن است کودک مضطرب و آشفته شود. بنابراین به این فواصل زمانی پایبند باشید. می‌توانید به تدریج فاصله زمانی سر زدن به کودک را بیشتر کنید. 

اگر فرزندتان در نیمه‌های شب به رختخواب شما می‌خزد، او را بدون تعامل زیاد به اتاقش همراهی کنید. باید به سادگی به او گوشزد کنید که: «باید در رختخوابت بمانی!» ​

۷- مقاوم باشید

اگر فرزندتان در نیمه‌های شب به رختخواب شما می‌خزد، او را بدون تعامل زیاد به اتاقش همراهی کنید. باید به سادگی به او گوشزد کنید که: «باید در رختخوابت بمانی!» مهم است که هر بار که این اتفاق می‌افتد در مورد بازگرداندن فرزندتان به تختش قاطع باشید. اگر این کار را هر بار انجام بدهید، فرزندتان می‌آموزد که شما درباره خواباندن او در اتاقش قاطع هستید. 

بیشتر بخوانید: درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۸- به رفتار خوب پاداش بدهید

در حالی که مهم است که رفتار نامطلوب کودک مانند گریه کردن را نادیده بگیرید، مهم است که به رفتار خوب کودک نیز پاداش بدهید. پس از این‌که کودک یک شب در اتاق خودش خوابید، اجازه دهید کودک غلات مورد علاقه خود را انتخاب کند، یا صبح روز بعد لباسی را که دوست دارد، بپوشد. این پاداش دادن به کودک کمک می‌کند ارتباط بین رفتار خوب و پاداش را درک کند و کم‌کم به صورت روتین در اتاق خواب خودش می‌خوابد.

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

۹- در طول روز به کودک توجه کنید

در طول روز 10 دقیقه با کودک ارتباط نزدیک داشته باشید. بله! به نظر خیلی زمان کمی است و حتی شاید خیلی بی‌اهمیت به نظر برسد، اما حتی اختصاص دادن یک زمان کوتاه ده دقیقه‌ای فقط به کودک و شنیدن حرف‌هایش می‌تواند تفاوت زیادی در رفتار او ایجاد کند. حواستان باشد که در این مدت کم، فقط باید کودک را در اولویت قرار بدهید. می‌توانید این زمان را به دلخواه خود تنظیم و چندین بار در روز آن را تکرار کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

چند گام برای خواباندن فرزند در اتاقش

خلاصه

برای پدرها و مادرها خواباندن کودک در اتاق خودش، یک چالش است. پاداش دادن به رفتار خوب کودک، توجه به کودک در طول روز، سر زدن به کودک در طول شب، از بین بردن عوامل حواس‌پرتی کودک مانند تماشای تلویزیون، یا انجام بازی رایانه‌ای و ایجاد یک روتین خواب مانند پوشاندن لباس خواب به کودک، یا مسواک زدن، برخی از روش‌هایی است که برای خواباندن کودک در اتاق خودش می‌توانید به کار ببرید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: parents

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.