۲۳۹۵۹۵
۵۱۴۶
۵۱۴۶

۱۴ دلیل خیانت مردها که هر زنی باید بداند

تعهد یکی از ستون‌های اصلی رابطه است که بدون آن به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد رابطه سالم است! آمار خیانت در زنان و مردان روز به روز در حال افزایش است اما چرا؟ چه چیزی نسبت به گذشته تغییر کرده است که این آمار بالا رفته است؟ چرا یک مرد یا یک زن نمی‌توانند در رابطه با همسرشان نیازهای خود را برآورده کنند و به روابط خارج از ازدواج روی می‌آورند؟ قطعا مردان و زنان به لحاظ زیستی، تکاملی، رفتاری، هیجانی و شناختی دلایل مختلفی برای انجام خیانت دارند اما در این مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ترین دلایل خیانت مردان را بررسی کنیم.

۱۴ دلیل خیانت مردها که هر زنی باید بداند

قبل از اینکه دلایل و علت‌های خیانت مردان در رابطه را بررسی کنیم باید یادآوری کنیم که بدون بررسی موشکافانه رابطه و خود شخص نمی‎‌توانیم دلایل خیانت او را به دست آوریم و موارد زیر تنها نتیجه تحقیقات گسترده‌ای است که در این خصوص انجام شده است و ممکن است در مورد شما صدق کند یا نکند. پس تنها به این موارد اکتفا نکنید و حتما مورد خاص خود را با کمک متخصص ریشه یابی نمایید.

نداشتن بلوغ عاطفی

رسیدن به بلوغ تنها با بلوغ جسمانی کامل نمی‌شود. بلوغ انواع مختلفی مانند بلوغ عاطفی، اجتماعی، هیجانی، رفتاری و … را نیز شامل می‌شود. معمولا اگر مشکل جسمانی یا ژنتیکی در افراد وجود نداشته باشد روند رشد، بلوغ جسمانی را برای همه مهیا می‌کند اما بلوغ عاطفی همیشه و برای همه افراد اتفاق نخواهد افتاد.  بلوغ عاطفی به زبان ساده یعنی فرد احاساتش را می‌شناسد و بر اساس آن احساسات رفتار و عملکردش را بدون آسیب رساندن به خود و دیگران مدیریت می‌کند. همچنین توانایی تشخیص احساسات و هیجانات دیگران و نشان دادن عکس‌العمل صحیح در برابر آن‌ها را دارد. معمولا افراد خیانت کار به بلوغ عاطفی صحیح نرسیده‌اند و متوجه آسیبی که این کار به خودشان، رابطه‌شان و شریک عاطفی‌شان می‌زند نیستند و قادر نیستند هیجاناتشان را در این زمینه مدیریت کنند.

نیاز به ارضای قدرت

توانایی برقراری ارتباط و جذب زنان در مردان منجر به ارضای نیاز به قدرتشان می‌شود. مردان از نظر تکاملی نیاز دارند این اعتماد به نفس را در خود احساس کنند و بدانند می‌توانند از نظر جنسی و عاطفی برای زنان جذاب و قدرتمند باشند. اگر نتوانند در رابطه خودشان به این قدرت برسند آن را به شیوه‌های مختلف دیگر ارضا می‌کنند. همیشه نیاز به این قدرت به رابطه جنسی و رابطه فرازناشویی ختم نمی‌شود، برخی مردها ممکن است برای دستیابی به این احساس قدرت در فضای مجازی و با هویت دروغین شروع به چت با زنان دیگران بکنند یا از خودشان بدون شناسایی چهره برای زنان عکس بفرستند تا بتوانند مطمئن شوند می‌توانند تاثیرگذار باشند، گاهی نیز این روابط منجر به خیانت جنسی و عاطفی خواهد شد.

۱۴ دلیل خیانت مردها که هر زنی باید بداند

نیاز به توجه

معمولا افراد تصور می‌کنند این خانم‌ها هستند که نیاز به توجه دارند اما به هیچ عنوان اینطور نیست و مردها هم به این توجه نیاز دارند که البته درکمیت و کیفیت با زنان متفاوت است. مردان به دلایل مختلفی مانند دلبستگی‌های آسیب دیده دوران کودکی، ارضا نشدن نیاز به قدرت، عزت نفس پایین، کمبود محبت، گیر کردن در تله‌های مختلف روانشناسی و ده‌ها دلیل دیگر ممکن است نیاز به توجه‌شان بیش از اندازه معقول و طبیعی باشد. همانطور که خواندید به معقول و طبیعی بودن نیاز به توجه اشاره کردیم، بله همه زنان و مردان به توجه و مراقبت از جانب همسرشان نیاز دارند و این موضوعی کاملا عادی است اما گاهی نیاز به توجه بنابر دلایلی که ذکر کردیم از حد طبیعی خود فراتر می‌رود و شخص هراندازه توجه جلب کند سیراب نمی‌شود و تشنه باقی می‌ماند. گاهی همسر این افراد توجه لازم را به آن‌ها ندارد و گاهی برعکس، همسرشان هرآنچه در توان دارد به کار می‌گیرد تا مردش را راضی کند اما بی فایده است چون ریشه این یناز به توجه در خود شخص وجود دارد و باید ریشه یابی و برطرف شود و تا زمانی که این موضوع حل نشود ممکن است بریا رفع یناز به توجه افراطی وارد رابطه با زنان دیگر شود.

خشم

خشم از آن دسته هیجاناتی است که به شدت مایل به برون ریزی و ابراز است و به همین دلیل است که مدیریت و کنترل آن کار آسانی نیست. ابراز خشم به شکل‌های مختلفی خودش را نشان می‌دهد و این توانایی را دارد که از مکانیسم جابجایی استفاده کند. بریا روشن شدن موضوع و شناخت مکانیسم جابجایی به این مثال توجه کنید. مردی را تصور کنید که سر کار با مدیرش جر و بحث می‌کند و وجودش سراسر خشم می‌شود اما چون قدرتش به اندازه مدیرش نیست خشمش را به او ابراز نمی‌کند، وارد خانه می‌شود و با همسر یا فرزندانش دعوا می‌کند و خشمش را بر سر آن‌ها خالی می‌کند! این روند مکانیسم جابجایی خشم است. حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید:” دلش از جای دیگه پره سر من خالی می‌کنه”! این ساده ترین تعریف مکانیسم جابجایی است. اما این جابجایی همیشه با داد و بیداد و جروبحث همراه نیست، گاهی تبدیل به سکوت، گاهی تبدیل به غیبت کردن و بدگویی، گاهی تبدیل به گریه گاهی  تبدیل به تمایل به رابطه جنسی خشن و گاهی می‌تواند تبدیل به خیانت شود! گاهی برخی مردان خشمشان نسبت به همسرشان را با خیانت ابراز می‌کنند.

محق دانستن خودشان

برخی مردان این حق را به خودشان می‌دهند که بتوانند همزمان با چند نفر به عناوین مختلف در ارتباط باشند. این حق گاهی برگرفته از فرهنگ مردسالارانه جامعه، گاهی برگرفته از تربیت خانوادگی و گاهی برگرفته از برخی اختلالات روانی مانند خودشیفتگی است. صحبت‌های سمیرا از مراجعین ما را در این خصوص بخوانید. همسر او دائم دست به خیانت می زند و خود را در این زمینه محق می داسنت :” من بیش تر از 5 بار با 5 شخص مختلف چت های همسرم رو خوندم، تو همشونم مشخص بود که کار به دیدار و رابطه جنسی کشیده شده، وقتی هم ازش د لیل خواستم میگه من مردم نیاز جنسی دارم چرا باید وقتی قهر می کنی منتظرت بمونم؟ قهر نکن، یه روز بهش گفتم یعنی وقتی تو قهر هستی هم من اجازه دارم برم با فرد دیگه خیانت کنم؟ عصبی شد و کتکم زد گفت تو خیلی بی حیایی که چنین حرفی میزنی، مادر من اگه پدرم رو با 10 نفر هم می‌دید جرات نداشت چنین حرفی بزنه من خیلی به تو رو دادم”! همانطور که خواندید مردانی که خود را محق می‌دانند تا دست به خیانت بزنند در اغلب موارد حتی شنیدن این موضوع که همسرشان می‌تواند دست به عمل مشابهی بزند عصبی‌شان می‌کند.

مشکلات روانی

انواع  اقسام مشکلات و اختلالات روانی می‌تواند منجر به خیانت شود. مثلا افراد با شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت‌های نمایشی، اختلالات دو قطبی، اختلال شخصیت مرضی، اختلال خودشیفتگی، کمالگرایی، اضطراب و بسیاری دیگر از مشکلات روانی دیگر بسته به نوع و شدتشان می‌توانند منجر به خیانت در رابطه شوند. این موضوع به هیچ عنوان به این معنی نیست که تمام افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند خیات می‌کنند، اما چنین مشکلاتی ممکن است فرد را مستعد رفتارهای غیرمتعهدانه بکند و در اختلالات شدید فرد ممکن است نسبت به عمل خیانت آگاهی و بینش  نداشته باشد. در چنین شرایطی برای رفع این مشکل قطعا باید ریشه اختلال روانی فرد از بین برود یا بتوان آن را به مرحله مدیریت و کنترل رساند.

تنوع طلبی

تنوع طلب‌ها گزینه بسیار جدی خیانت در رابطه هستند. افراد تنوع طلب با هر فردی که در رابطه باشند تصور می‌کنند شخص دیگری وجود دارد که می‌تواند در حال حاضر کنجکاوی و نیازهای او را بهتر ارضا کند. اغلب آن‌ها رابطه اصلی‌شان را دوست دارند و در جهت حفظ آن تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند با افکار و احساساتشان در مورد روابط دیگری که می‌توانند تجربه کنند کنار بیایند. برای آن‌ها همیشه گزینه دیگری وجود دارد که ذهنشان را مشغول کند! در چنین شرایطی پیشبینی خیانت دور از انتظار نیست!

۱۴ دلیل خیانت مردها که هر زنی باید بداند

مشکلات گذشته

گاهی خیانت مردان ریشه‌هایی عمیق‌تر از آنچه تا اینجا توضیح  داده شد دارد. معمولا بر اساس مطالعات روانکاوی، مردانی که در کودکی نتوانسته‌اند در رابطه با مادر به یک سبک دلبستگی ایمن برسند در بزرگسالانی روابط عاطفی سالمی را تجربه نمی‌کنند و الگوی ناکارآمد رابطه با مادر را در روابط عاطفی‌شان تکرار می‌کنند. برخی مردان در کودکی تجربیات ناخوشایند تجاوز را داشته اند یا برخی دیگر به دلیل سبک تربیتی سختگیرانه که در کودکی با آن مواجه بودند در بزرگسالی به یکباره از بند رها می‌شوند و به قول معروف از این طرف بام میفتند و سبکسرانه هرآنچه قبلا بابتش منع شده بودند را تجربه می‌کنند. این‌ها تنها برخی از آسیب‌هایی بود که ممکن است مردان در کودکی با آن مواجه بشوند و در بزرگسالی نشانه‌های این آسیب را با رفتارهایی مانند خیانت در رابطه نشان دهند.

فانتزی‌های جنسی پنهان

هر فردی در زندگی‌ جنسی‌اش دارای فانتزی جنسی است. فانتزی جنسی به زبان ساده تصورات و رفتارهای جنسی است که فرد را از نظر جنسی تحریک یا ارضا می‌کند. این فانتزی‌های می‌توانند شامل انواع مختلف پوزیشن‌های جنسی، گفتگوهای جنسی، رفتارهای جنسی و … باشد. داشتن فانتزی جنسی کاملا طبیعی است اما برخی افراد دارای فانتزی‌های جنسی هستند که در عرف کمتر پذیرفته شده یا حتی منع شده‌اند. مثلا ممکن است فانتزی جنسی فرد این باشد که با دیدن کفش زنانه تحریک شود یا برای ارضای جنسی نیاز داشته باشد پارتنرش از الفاظ رکیک استفاده کند. برخی از آقایان در مورد این فانتزی‌های جنسی با همسرشان صحبت نمی‌کنند. ممکن است خجالت بکشند یا ترس اینکه قضاوت شوند و دست رد از طرف همسرشان به سینه‌شان بخورد را داشته باشند در هر صورت فانتزی جنسی‌شان را به صورت یک راز پنهان می‌کنند و از طرف دیگر در روابط خارج از ازدواج به دنبال افرادی می‌روند که فانتزی‌های جنسی مشابه دارند یا حداقل می‌توانند درباره این فانتزی‌ها به راحتی با آن‌ها صحبت کنند.

پرونده‌های ناتمام قبلی

بارها در مقالات مختلف تاکید کرده‌ایم که وقتی افراد به هر دلیلی از یک رابطه خارج می‌شوند، لازم است پرونده آن رابطه را بررسی کنند و ببندند. شاید تصور کنید بستن پرونده یک رابطه تنها به این معنی است که دیگر به طرف مقابل فکر نکنیم و خاطراتش آزارمان ندهد درصورتی که اصلا اینطور نیست. شما تا زمانی که آسیب‌های رابطه قبل را با موشکافی ریشه یابی و برطرف نکنید هیمشه مانند آتش زیر خاکستر در کمین می‌ماند و ممکن است سال‌ها بعد همچنان بدون اینکه بدانید از آن تاثیر بگیرید. یکی از دلایل خیانت مردان در رابطه ممکن است پرونده‌های رابطه قبلی باشد، این بدان معنی نیست که همسر شما هنوز به نامزد یا دوست دختر قبلی‌اش علاقه دارد، گاهی حتی خشم ناشی از تنفر هم می‌تواند مردان را به سمت روابط جنسی خارج از ازدواج بکشاند. صحبت‌های امید از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید:” می‌دونم ممکنه باور نکنید اما من واقعا از همه چیز زنم راضی هستم، عاشقش هستم، یک تار موش رو با کل دنیا عوض نمی‌کنم، من هیچ حسی به اون خانم نداشتم فقط من رو یاد یه رابطه شکست خورده انداخت که دوران جوونی تجربه‌اش کردم، اون موقع خیلی جوون بودم، یه دختر بود به نام الناز، خیلی کمنو سر کار گذاشت، کلی با احساساتم بازی کرد فراموشش کردم اما وقتی این خانم رو دیدم ناخودآگاه یاد الناز افتادم، باور کنید انگار همه خشم و انتقامم رو می‌خواستم روش خالی کنم ذره‌ای بهش احساس نداشتم، حتی این خانم بعد از رابطه شاکی بود می‌گفت تو خیلی با من بداخلاق بودی خیلی بد باهام برخورد کردی، ولی خب زنم باور نمی‌کنه یم‌گه دوستش داشتی، البته نمی‌گم کارم درست بوده پشیمون به عقب برگردم این کار رو نمی‌کنم اما فقط خواستم بگم چه حس و حال احمقانه‌ای بوده، نه عشق بوده نه هوس”. همانطور که خواندید گاهی حتی روابط ساده دوره نوجوانی و جوانی هم می‌تواند همراه شما بماند و در بزنگاه روبروی شما قد راست کند!

بی اخلاقی

لازم نیست همیشه در مسائل رابطه به دنبال ریشه مشکلات روانی باشید! گاهی افراد با آگاهی کامل از رفتارشان و با علم بر اینکه عواقب کارهایشان چه آسیبی به فرد و طرف مقابل می‌زند تعهدات اخلاقی را دور می‌زنند و دست به خیانت می‌زند! در واقع آن‌ها عامدانه خیانت را انتخاب می‌کنند. متاسفانه برخی افراد به بهانه آسیب‌هایی که در دوران کودکی دیده‌اند، سختی‌های زندگی، نداشتن فرصت و … دست به هرکاری می‌زنند در صورتی که کوچکترین تلاشی برای حل گره‌های گذشته نخواهند کرد! صحبت‌های ناهید از مراجعین ما را در این خصوص بخوانید:” شوهر من همیشه برای کارهاش هزار و یک بهونه داره، اولین بار که خیانت کرد کلی گریه کرد گفت به خدا دست خودم نیست من جوونی نکردم همیشه کار می‌کردم تنها بودم درست می‌شم بهم فرصت بدم، هربار خیانت می‌کرد و یه بهونه داشت. این اواخر انقدر پرو شده بود که می‌گفت من همینم که هستم بابامم صدسال همین بوده با مامانم همین کارها رو میکرد مامانم جیک نمیزد توام زن زندگی باشی کاری به این حرفا نداری میشینی زندگیت رو میکنی انقدرم ناله نمیکنی”. به هیچ عنوان نمی‌خواهیم اثر مهم دوران کودکی را انکار کنیم! اما مراقب باشید تا ابد به بهانه آسیب‌های دوران کودکی زندگی کردن و تلاش نکردن برای ترمیمش قابل قبول نیست.

۱۴ دلیل خیانت مردها که هر زنی باید بداند

پای یک رابطه تمام شده در میان است!

اگر در حال بررسی علت خیانت مرد رابطه‌تان هستید لازم است کمی واقع بین و با خودتان صادق باشید! این رابطه چقدر برای او جدی است؟ پای یک رابطه تمام شده در میان است؟ این رابطه چقدر برای او جدی است؟ مطمئن هستید درگیر یک رابطه یک طرفه که تمام بار آن روی دوش شماست نیستید؟ قبل از موشکافی دلایل خیانت او در رابطه مطمئن شوید رابطه‌ای وجود دارد! رابطه سالم تنها با روی کاغذ آمدن و رسمی شدن شکل نمی‌گیرد. پس با خودتان صادق باشید.

انتظارات و استانداردهای غیر منطقی

گاهی مردان درگیر استانداردهای غیرمنطقی هستند و توقع دارند هسمرشان با ایده‌آلهای بیلبوردهای تبلیغاتی همخوانی داشته باشد و بتواند مانند یک پورن استار توقعات جنسی او را فراهم کند! البته هر زن و شوهری حق دارند انتظار داشته باشند شریک عاطفی‌شان به ظاهر خودش برسد، نظافت و بهداشت شخصی را رعایت کند، لباس‌های تمیز و مناسب بپوشد و به طور کلی ظاهر معقولی داشته باشد اما این توقعات با توقعات غیر منطقی زمین تا آسمان متفاوت است و برخی مردان توان تشخیص اثر تبلیغات جهانی روی تمایلات جنسی خود را ندارند و نمی‌توانند استانداردهای زیبایی‌شان را مدیریت کنند.

یادآوری مردانگی جنسی!

در قسمت‌های مختلف مقاله توضیح دادیم مردان به لحاظ تکاملی و زیستی به احساس قدرت یناز دارند و یکی از روش‌های ارضای نیاز قدرتشان رابطه جنسی است. آن‌ها نیاز دارند بدانند توانایی جذاب بودن برای یک زن و ارضای جنسی یک زن را دارند. اگر در رابطه با شریک عاطفی چنین نیازی در آن‌ها برطرف نشود، مدام تحقیر شوند، شریک جنسی‌شان نسبت به آن‌ها سرد و بی‌میل باشند و … نمی‌توانند نیاز به قدرت خودشان را ارضا کنند! در چنین شرایطی برخی از آقایان به دنبال ارضای این نیاز در خارج رابطه‌شان می‌گردند. صحبت‌های فرشاد از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید :” الان نرگس ناراحته من بهش خیانت کردم؟ چرا ناراحته؟ باور کنید کل خونه رو گل آرایی می‌کردم، عود روشن می‌کردم، تخت رو تزئین می‌کردم تا یه ذره فقط یه ذره حس و حالش رمانتیک بشه، یه روز میگفت خوابم میاد یه روز میگفت حوصله ندارم یه روز می‌گفت خستم و … بعد از هر رابطه جنسی ازش می‌پرسیدم نرگس حالت خوبه؟ تو لذت می‌بری؟ مشکلی هست؟ چرا انقدر بی حس هستی؟ می‌گفت نه خوبه چی بگم آخه بد نبود نه خیلی لذت نبردم کلا لذت نمی‌برم! خب من سرخورده می‌شدم هربار، هزاران بار بهش گفتم بریم مشاوره جنسی گفت مشکلی نیست رابطه همینه دیگه!”. بنابراین همانطور که یک زن در رابطه جنسی نیازهای منحصر به فرد دارد مردان نیز نیازهای مشخص و منحصر به فردی دارند که باید دیده شوند.

منبع: همیار عشق

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.