۲۳۹۳۱۴
۱۴۳
۱۴۳

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!

میان وعده‌ها و اسنک‌ها بهترین راهی هستند که می‌توانند گرسنگی کودک را در زمان بین وعده‌های غذایی اصلی برطرف کنند. البته اسنک‌ها به شرطی می‌توانند مفید باشند که شما آن‌ها را از مواد غذایی سالم و مقوی تهیه کنید. این مقاله را بخوانید تا با میان وعده های مناسب کودک آشنا شوید.

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!

میان وعده های مناسب کودک باید حاوی مواد مغذی و سالمی باشند که بتوانند کودک شما را سیر کنند و در عین حال، در رشد و تقویت بدن او موثر باشند. اکثر افراد وقتی به میان وعده‌ها فکر می‌کنند، بلافاصله یاد چیپس و پفک می‌افتند. این تنقلات ممکن است خوش طعم باشند، اما نمی‌توانند نیازهای کودکان را برطرف کنند. بنابراین شما باید به فکر میان وعده سالم برای کودکان خود باشید و از ایده‌های سطحی و مضر فاصله بگیرید.


بیشتر بخوانید: کمک به وزن گیری نوزاد در ۶ ماه اول تولد


در این مقاله می‌خوانید:

اهمیت میان وعده در رژیم غذایی کودکان

به طور کلی، بدن کودکان برای همگام شدن با رشد و تکامل خود به سوخت بسیار زیادی نیاز دارد. در واقع، کودکان در مقایسه با بزرگسالان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود، کالری بسیار بیشتری را می‌طلبند و برای حمایت از رشد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و عملکرد طبیعی بدن‌شان باید مقدار کافی کالری مصرف کنند.
اگر بخواهیم با عدد و رقم بگوییم، بزرگسالان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود به حدود ۲۵ تا ۳۰ کالری نیاز دارند، اما این تعداد در کودکان به طور تقریبی، دو برابر بیشتر است و حدود ۶۰ تا ۸۰ کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را شامل می‌شود. حال این‌که این کالری‌ها از کجا می‌آیند نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. میان وعده‌ های مناسب برای کودکان، بهترین گزینه‌های غذایی هستند که هم شکم کودکان را سیر نگه می‌دارند و هم در رشد و تقویت آن‌ها موثر هستند.

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!


بیشتر بخوانید: غذا‌های مقوی برای کودک هفت ماهه، چند پیشنهاد خوب!


یک میان وعده سالم برای کودکان چگونه است؟

میان وعده‌های سالم غذاهایی هستند که شکم کودکان را با ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی مورد نیازشان پر می‌کنند و مخصوصاً باید حاوی موارد زیر باشند:

  • پروتئین زیاد
  • فیبر زیاد
  • سرشار از چربی‌های غیراشباع
  • قند کم

به عبارت دیگر، میان وعده‌های سالم معمولاً غذاهای واقعی و کاملی هستند که با کیک، کلوچه، چوب شور و تنقلات میوه‌ای از پیش بسته بندی شده فرق می‌کنند. این اسنک‌های آماده و فروشگاهی ممکن است راحت و در دسترس باشند، اما مواد مغذی کمتری دارند و در صورتی احساس سیری ایجاد می‌کنند که در حجم‌های بزرگ مصرف شوند.
در نتیجه، می‌بینید که کودک شما ساعت‌ها با این تنقلات مشغول شده و شکم خود را با کالری خالی پر کرده است و حالا دیگر جایی برای وعده غذایی اصلی و مقوی خود ندارد. این در صورتی است که انواع میان وعده سالم برای کودکان فیبر و پروتئین بالایی دارند و به همین دلیل، سریع‌تر شکم را سیر می‌کنند و باعث نمی‌شوند که کودک شما پرخوری کند.

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!


بیشتر بخوانید: با کودک بهانه گیر خود چه کنیم؟ / نحوه رفتار با کودک بهانه گیر


معرفی میان وعده‌ های مناسب برای کودکان

حال که به اهمیت میان وعده‌های سالم پی برده‌اید، وقت آن است که با چند ایده سالم و خوشمزه راه خود را پیدا کنید و بتوانید برای کودک خود یک برنامه غذایی مناسب بچینید:

تهیه میان وعده‌ های مناسب برای کودک با سبزیجات و حمص

حمص یک میان وعده مدیترانه‌ای است که با نخود پخته و له شده، آب لیمو و سیر تهیه می‌شود. این میان وعده منبع خوبی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم غیراشباع است که می‌تواند کودک شما را به خوردن سبزیجات ترغیب کند. پس به جای این‌که به کودک خود سبزیجات ساده بدهید، آن‌ها را در حمص غوطه ور و پخش کنید تا کودک شما کنترل و تعامل بیشتری با غذای خود داشته باشد و با این روش سرگرم کننده به خوردن سبزیجات ترغیب شود.


بیشتر بخوانید: علت وزن کم کردن نوزاد


میان وعده سالم برای کودکان با آجیل و کره‌ آجیل

یک میان وعده سالم برای کودکان می‌تواند با موادی مانند آووکادو، روغن زیتون و آجیل نیز تهیه شود که منبع خوبی از چربی‌های غیراشباع هستند و به رشد مغز، هورمون‌ها و رشد و نمو کلی کودکان کمک می‌کنند. طبق توصیه موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی اجازه دارید که به کودک ۴ ماهه خود کره بادام زمینی نیز بدهید.
با این حال، به یاد داشته باشید که آجیل‌های کامل می‌توانند برای بچه‌های کوچک خطر خفگی ایجاد کنند. بنابراین تا زمانی که کودک شما 5 سال کامل نشده است، به جای خود آجیل، به آن‌ها کره آجیل بدهید. پیشنهاد ما این است که آجیل و کره‌های آجیل را با میوه‌ها ترکیب کنید و ترکیبات شیرین و خوش طعم بسازید. به عنوان مثال:

  • برش‌های موز یا سیب با کره بادام زمینی
  • توت فرنگی و بادام
  • انگور و گردو
  • خلال پرتقال و پسته

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!


بیشتر بخوانید: برای وزن گیری کودک، معرفی بیست غذای سالم


میان وعده سالم و خوشمزه برای کودکان با میکس تریل خانگی

یکی از راه‌های تهیه میان وعده مناسب برای کودکان، درگیر کردن خود آن‌ها در فرآیند تهیه است که می‌تواند بخشی از معمای غذاها را از بین ببرد و باعث شود که آن‌ها چیزهای جدید امتحان کنند. از طرفی، تریل میکس‌های از پیش بسته‌ بندی شده معمولاً شکر زیادی دارند، اما وقتی خودتان در خانه آن‌ها را می‌سازید، می‌توانید درباره نوع و میزان تمام موادی که می‌خواهید اضافه کنید تصمیم بگیرید.
علاوه بر این، توصیه می‌‌کنیم که هنگام افزودن میوه‌های خشک به تریل میکس خود دقت داشته باشید، زیرا بسیاری از آن‌ها ممکن است حاوی مقدار زیادی قند افزوده باشند. پس باید برچسب تغذیه هر کدام را بررسی کنید و به دنبال مواردی باشید که حاوی شکر اضافه شده یا شیرین کننده‌های مصنوعی نیستند.


بیشتر بخوانید: راهکار جلوگیری از چاق شدن در تعطیلات عید


میان وعده مناسب برای کودک با میوه و لبنیات

محصولات لبنی می‌توانند منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D باشند که به رشد سالم استخوان‌ها کمک می‌کنند. حال اگر لبنیات در کنار میوه‌ها قرار بگیرند، می‌توانند فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز را نیز به بدن کودک شما برسانند. به طور کلی، کودکان به حدود سه تا چهار وعده لبنیات در روز برای حمایت از استخوان‌های در حال رشد خود نیاز دارند. در نتیجه، بهترین میان وعده برای کودکان می‌تواند انواع مختلفی از لبنیات را شامل شود.
گاهی اوقات حتی نیازی به یک دستور پیچیده و طولانی نیست. فقط کافی است که یک فنجان ماست ساده را با یک مشت توت مخلوط کنید و به عنوان میان وعده به کودک خود بدهید. یک لیوان شیر با سیب‌های خرد شده در کنار، پنیر کوتیج با میوه یا گلابی با تکه‌های پنیر نیز ترکیب‌های دیگری هستند که ارزش امتحان کردن را دارند.

میان وعده های مناسب کودک، چند ایده سالم و خوشمزه!


بیشتر بخوانید: ۷ خوراکی موثر در رشد قد کودک


کلام آخر

میان وعده های مناسب کودک باید حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم باشند تا بتوانند علاوه بر سیر کردن فرزند شما، مواد مغذی لازم برای رشد و نمو او را نیز تامین کنند. از این نظر، ترکیبات غذایی مختلفی هستند که می‌توانید امتحان کنید و با کمی خلاقیت، میان وعده‌های خوشمزه و سالم به کودک خود بدهید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: health.clevelandclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.