۲۳۹۴۰۰
۲۰۷
۲۰۷

هر آنچه از بارداری باید بدانید!

بچه آوردن یک تصمیم بزرگ است که باید درباره آن عمیقاً فکر کرد و تمام جوانب را در نظر گرفت. خود تجربه بارداری نیز برای هر زوجی فرق می‌کند. برای برخی از زوج‌ها، باردار شدن سریع و آسان است، اما برای برخی دیگر ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. روی این مقاله کلیک کنید تا با تمام اقدامات قبل از بارداری آشنا شوید.

هر آنچه از بارداری باید بدانید!

اقدامات قبل از بارداری شامل تمام مواردی هستند که شما را از نظر جسمی، ذهنی و مالی برای باردار شدن آماده می‌کنند. تلاش برای باردار شدن معمولاً باعث می‌شود که زنان سبک زندگی خود را ارزیابی کنند و در صورت لازم، آن را تغییر دهند. به همین دلیل، اقدامات پیش از بارداری مهم هستند و همه زوج‌هایی که تصمیم بارداری دارند، باید با آن‌ها آشنا شوند.  


بیشتر بخوانید: باورهای غلط زایمان


در این مقاله می‌خوانید:

اقدامات قبل از بارداری

کارهایی که قبل از بارداری خود باید انجام دهید، عبارتند از:

ویزیت قبل از بارداری

اهداف بارداری شما چیست؟ می‌خواهید چند فرزند داشته باشید؟ چقدر دوست دارید باردار شوید؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید قبل از مراجعه به متخصص زنان خود برایشان جواب داشته باشید. در طول ویزیت قبل از بارداری، شما و متخصص‌تان درباره اهداف بارداری، سوابق پزشکی، مکمل‌های مصرفی، وضعیت سلامت روان و موضوعات مهم دیگر صحبت خواهید کرد. بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند به طور بالقوه بر بارداری شما تأثیر بگذارند. به همین دلیل، سعی‌کنید تا حد ممکن به پزشک خود اطلاعات بدهید و خود را برای یک بارداری سالم آماده کنید.


بیشتر بخوانید: اقدامات مهم قبل از بارداری برای زنان و مردان


مصرف اسید فولیک

یکی از اقدامات لازم قبل از بارداری مصرف مولتی ویتامین یا مکمل اسید فولیک است. شواهد نشان می‌دهند که فولات یا ویتامین B۹ برای رشد جنین حیاتی محسوب می‌شود و داشتن فولات کافی مخصوصاً در ماه اول رشد جنین و تشکیل لوله عصبی او بسیار مهم است. در واقع، ممکن است کودک شما قبل از این‌که اصلاً متوجه بارداری خود شوید، به مواد مغذی اضافی نیاز داشته باشد!

هر آنچه از بارداری باید بدانید!


بیشتر بخوانید: مشکلات شایع دوران بارداری


داشتن یک رژیم غذایی سالم

مراقبت از سلامت بدن می‌تواند شما را برای یک بارداری سالم آماده کند و شانس باروری را نیز افزایش دهد. اگرچه هیچ رژیم غذایی کاملی برای بارداری وجود ندارد، اما اگر قصد بارداری دارید، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و به طور کلی، دنبال غذاهایی باشید که تمام مواد مغذی ضروری برای زنان باردار را شامل شوند. از این نظر، غذاهای غنی از ویتامین B، کلسیم و ویتامین D ضروری هستند.


بیشتر بخوانید: مشکلات بارداری دوقلو، توصیه‌ها و هشدارها!


داشتن فعالیت بدنی منظم

یکی دیگر از اقدامات قبل از بارداری، فعالیت بدنی منظم است که می‌تواند به آماده سازی بدن شما برای تغییرات فیزیکی ناشی از بارداری کمک کند. این عادت خوب می‌تواند در طور خود بارداری نیز ادامه یابد و برای سلامت شما و فرزند داخل شکم‌تان مفید باشد. از این نظر، به فعالیت‌های ملایمی مانند پیاده‌روی، یوگا و پیلاتس روی بیاورید و خود را از ورزش‌های شدید و تماسی دور نگه دارید.

هر آنچه از بارداری باید بدانید!


بیشتر بخوانید: آیا رسیدن به ارگاسم در بارداری ممنوع است؟


آزمایشات قبل از بارداری

آزمایش‌هایی که توصیه می‌شود قبل از بارداری خود انجام دهید، عبارتند از:

  • واکسیناسیون: عملکرد سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری تا حدودی پایین می‌آید و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و عوارض مختلف می‌کند. به همین دلیل، واکسیناسیون قبل از بارداری می‌تواند از بیماری‌های احتمالی در آینده پیشگیری کند یا شدت آن‌ها را کاهش دهد.
  • آزمایش عفونت‌های مقاربتی: تعدادی از عفونت‌های مقاربتی (STIs) وجود دارند که می‌توانند منجر به ناباروری شوند یا بر سلامت شما و فرزندتان در دوران بارداری تأثیر بگذارند. به همین دلیل، یکی از اقدامات پیش از بارداری این است که از نظر بیماری‌های مقاربتی آزمایش شوید و قبل از اقدام برای بچه‌دار شدن، آن‌ها را برطرف کنید.
  • غربالگری ژنتیکی: سن، سابقه خانوادگی و پیشینه قومی، خطر تولد کودک با مشکلات ژنتیکی را بالا می‌برند. برخی از این بیماری‌های ارثی می‌توانند کیفیت زندگی و طول عمر کودک شما را به شدت کاهش دهند. به همین دلیل غربالگری ژنتیکی نیز یک اقدام ضروری است که به شدت توصیه می‌شود.

هر آنچه از بارداری باید بدانید!


بیشتر بخوانید: عفونت دندان در بارداری، تاثیر آن بر جنین


توصیه های لازم قبل از بارداری

سایر توصیه‌ها و کارهای لازمی که قبل از بارداری خود باید انجام دهید، عبارتند از:

  • وزن بدن سالم خود را حفظ کنید: وزن فاکتور مهمی است که باید آن را هنگام تصمیم گیری برای بارداری خود در نظر بگیرید. زنانی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند، اغلب در باردار شدن با مشکل مواجه می‌شوند. پس با انجام ورزش‌های ملایم و پیروی از الگوهای غذایی سالم، وزن بدن خود را متعادل نگه دارید.
  • از تاریخچه پزشکی خانواده خود مطلع شوید: این یک اقدام مهم پیش از بارداری است که تاریخچه بیماری‌های خانوادگی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که با بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی و بیماری تیروئید که می‌توانند از طریق ژنتیک منتقل شوند و بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارند، سروکار ندارید.
  • داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید: بسیاری از زنان از داروهای تجویزی استفاده می‌کنند که ممکن است برای جنین خطرناک باشند. پس لازم است که حتماً داروهای مصرفی خود را با پزشک‌تان در میان بگذارید و در این زمینه ریسک نکنید.  
  • به سلامت روان خود توجه کنید: بارداری می‌تواند برای زنان و به خصوص آن‌هایی که برای اولین بار باردار می‌شوند، یک زمان استرس‌ زا باشد. استرس نیز می‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر منفی بگذارد و دوران بارداری شما را با چالش مواجه کند. بنابراین به سلامت روان خود توجه کنید و قبل از اقدام برای بارداری، خود را از نظر روحی و ذهنی نیز آماده نگه دارید.
  • شروع به پول پس انداز کردن کنید: بچه‌دار شدن می‌تواند گران تمام شود! پس قبل از هر چیز باید بودجه در دسترس خود را چک کنید. برخی از هزینه‌هایی که برای بارداری باید بکنید، آزمایشات پزشکی، قرار ملاقات با پزشک، ویتامین‌های دوران بارداری و سونوگرافی را شامل می‌شوند که باید حتماً برای آن‌ها پول کنار بگذارید.

هر آنچه از بارداری باید بدانید!


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فریز کردن اسپرم، فرصتی برای افزایش شانس باروری


کلام آخر

اقدامات قبل از بارداری موارد مختلفی را شامل می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها داشتن یک سبک زندگی سالم و آمادگی روحی روانی است. البته اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، باید انجام آزمایشات ژنتیکی را نیز جدی بگیرید و از همه نظر خود را آماده کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: clearblue

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.