۲۳۹۲۵۳
۲۱۳
۲۱۳

این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

مصرف مناسب ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی، انرژی جسمی و سلامت شناختی نقش دارد. با وجود این‌که نور خورشید یکی از قوی‌ترین منابع ویتامین D است برخی مواد غذایی هستند که می‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند.

این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

مصرف مناسب ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی، انرژی جسمی و سلامت شناختی نقش دارد. با وجود این‌که نور خورشید یکی از قوی‌ترین منابع ویتامین D است برخی مواد غذایی هستند که می‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند.

دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی، سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها مهم است. از آنجایی که مهمترین منبع این ویتامین نور خورشید است دور بودن از نور می‌تواند افراد را با کمبود ویتامین D مواجه کند.

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

اگر علائم زیر را برای مدتی بیش از یک الی دو ماه تجربه کردید، احتمالاً با کمبود ویتامین D مواجه هستید و بد نیست با مراجعه به پزشک، آزمایش خون بدهید و به طور دقیق وضعیت ویتامین D خون خود را چک کنید.

۱) اغلب مریض می‌شوید

ویتامین D در تقوت سیستم ایمنی نقش اساسی دارد و بدن را برای مبارزه مؤثر با ویروس‌ها و باکتری‌ها مجهز می‌کند. به همین دلیل، یکی از علائم شایع کمبود ویتامین D این است که به‌طور مکرر بیمار شوید. کمبود این ویتامین منجر به تضعیف پاسخ ایمنی می‌شود و بدن را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌کند. 

این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

۲) نوسانات خلقی یا افسردگی را تجربه می‌کنید

کمبود ویتامین D نه تنها بر سلامت جسمی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند خلق و خو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بین سطوح پایین ویتامین D و اختلالات خلقی، از جمله افسردگی، ارتباط وجود دارد. هم‌چنین بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با تشدید علائم اضطراب، افسردگی، غم و اندوه طولانی‌مدت مرتبط است.

۳) احساس خستگی می‌کنید

نشانه دیگری که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D دارید، این است که به طور مداوم دچار خستگی و کسالت هستید. از آنجا که ویتامین D در تولید انرژی نقش دارد، در برخی موارد ممکن است برخلاف استراحت کافی، به طور مداوم احساس خستگی کنید یا به دلیل کمبود انرژی، تحمل و ادامه‌ روز برایتان سخت باشد. خستگی مفرط را جدی بگیرید چون به شما می‌گوید که بدنتان ویتامین D کافی ندارد.

۴) درد عضلانی دارید

تجربه دردهای عضلانی که با تمرینات ورزشی مرتبط نبوده یا با احساس ضعف مداوم همراه هستند، ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D برای قدرت عضلانی و ثبات وضعیت بدن مورد نیاز است و این ویتامین حتی به کاهش خطر ضعف عضلانی در افراد مسن کمک می‌کند.  


بیشتر بخوانید: خواب رفتن پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟   


این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

۵) دچار کمر درد هستید

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری است. از همین رو، کمبود این ویتامین می‌تواند به درد ستون فقرات، کمر و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان منجر شود.

از کجا ویتامین تامین کنیم؟

برای کسانی‌که دسترسی مناسب به نور خورشید ندارند تامین ویتامین D برای بدن کمی سخت می‌شود، اما هنوز مواد غذایی‌ای وجود دارند که می‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن انسان‌ها را تامین کنند. شما می‌توانید ویتامین D را به طور طبیعی از غذاهای حیوانی و مقدار محدودی از غذاهای گیاهی دریافت کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱) ماهی

ماهی‌های چرب منابع خوبی از ویتامین D هستند. یک وعده ماهی قزل آلای بخارپز شده، ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D یا ۱۲.۰۶ میکروگرم از آن را تأمین می‌کند. 

این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

۲) قارچ

یک فنجان قارچ پخته‌شده ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند.

۳) تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه زرده آن، منبع خوبی از پروتئین است. دو عدد تخم مرغ بزرگ، ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را پاسخگو است. 

این علائم یعنی کمبود ویتامین D دارید

۴) شیر بادام

یک فنجان شیر بادام ۲۶ درصد از نیاز روزمره افراد به ویتامین D را تأمین می‌کند. هم‌چنین شیر بادام برای تنظیم قند خون، سلامت پوست و تقویت بینایی مفید است.

۵) جگر گاو

جگر گاو منبع اصلی ویتامین B۱۲ است و ویتامین D کافی را نیز برای بدن تأمین می‌کند. ۱۰۰ گرم جگر گاو، پاسخگوی ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D است.

 

منبع: خبر آنلاین

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.