۲۳۹۲۱۲
۷۱
۷۱

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

عفونت کلیه یک بیماری دردناک و ناخوشایند است که معمولا توسط سیستیت که عفونت شایع مثانه است، ایجاد می‌شود.

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

عفونت کلیه یک بیماری دردناک و ناخوشایند است که معمولا توسط سیستیت که عفونت شایع مثانه است، ایجاد می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید: 

عفونت کلیه

این‌طور نیست که افراد مبتلا به سیستیت به عفونت کلیه مبتلا شوند، اما گاهی اوقات باکتری می‌تواند از مثانه به سمت یک یا هر دو کلیه حرکت کند. سیستیت اگر بلافاصله با آنتی‌بیوتیک درمان شود، اگر چه احساس ناراحتی خواهید کرد، اما عفونت کلیه آسیب جدی ایجاد نمی‌کند. اگر عفونت کلیه مورد درمان قرار نگیرد، می‌تواند بدتر و گاهی اوقات باعث آسیب دائمی کلیه شود.

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

علائم عفونت کلیه

علائم عفونت کلیه اغلب در عرض چند ساعت ظاهر می‌شود که شامل تب، لرز و درد در پشت یا پهلو است. علاوه بر این‌ها، ممکن است علائم عفونت دستگاه ادراری مانند سیستیت را نیز داشته باشید که عبارتند از:

  • نیاز به ادرار کردن ناگهانی یا بیشتر از حد معمول
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ادرار بدبو یا کدر
  • خون در ادرار 

چه زمانی باید به پزشک عمومی مراجعه کنید؟

اگر تب، یا دردی دارید که در شکم، کمر یا اندام تناسلی شما وجود دارد و از بین نمی‌رود، به پزشک عمومی مراجعه کنید. همچنین اگر علائم عفونت ادراری دارید که پس از چند روز بهبود نیافته، یا اگر در ادرارتان خون هست، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است عفونت کلیه داشته باشد، فورا به پزشک عمومی یا متخصص اطفال مراجعه کنید.

اگر امکان مراجعه به پزشک عمومی نیست و به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارید، به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

تشخیص عفونت کلیه

برای بررسی اینکه آیا عفونت کلیه دارید، یا نه، پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی پرسش‌هایی خواهد پرسید و برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد تا ببیند آیا عفونت ادراری دارید، یا نه.

آقایانی که دارای عفونت ادراری تایید شده هستند، پزشک عمومی آن‌ها را برای معاینه و بررسی بیشتر به متخصص اورولوژیست ارجاع خواهد داد.

درمان عفونت کلیه

اکثر عفونت های کلیه به درمان فوری با آنتی‌بیوتیک نیاز دارند تا از آسیب رساندن عفونت به کلیه‌ها یا گسترش عفونت به جریان خون جلوگیری شود. ممکن است نیاز باشد داروهای مسکن مصرف کنید.

اگر در برابر اثرات عفونت آسیب‌پذیر هستید مثلا اگر مشکل پزشکی دارید که مدتی طولانی است با آن درگیرید، یا اگر باردار هستید، ممکن است در بیمارستان بستری شوید و از طریق آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار بگیرید.

اکثر افرادی که برایشان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند، پس از حدود 2 هفته کاملا بهبود می‌یابند. در افراد مسن‌تر، یا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ممکن است بهبودی بیشتری طول بکشد.

بیشتر بخوانید: مشکلات مجاری ادراری زنان

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

علل عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری E. coli، وارد لوله‌ای مجرای ادرار می‌شود. این باکتری‌ها به سمت مثانه حرکت می‌کنند و باعث التهاب مثانه می‌شوند، سپس وارد کلیه‌ها می‌شوند.

  • این باکتری به طور معمول در روده زندگی می‌کند و هیچ آسیبی به وجود نمی‌آورد.
  • باکتری E. coli، می‌تواند هنگام رابطه جنسی از پایین به اندام تناسلی منتقل، یا در صورت عدم رعایت بهداشت پس از رفتن به توالت ایجاد شود.
  • عفونت کلیه گاهی اوقات می‌تواند بدون عفونت مثانه ایجاد شود. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که مشکلی در کلیه مانند سنگ کلیه، یا دیابت، یا سیستم ایمنی ضعیف دارید.

علت شیوع بیشتر این عفونت در زنان این است که مجرای ادرار زنان کوتاه‌تر است که انتقال باکتری‌ها به کلیه‌ها را آسان‌تر می‌کند.

چه افرادی در معرض خطر عفونت کلیه هستند؟

عفونت کلیه در هر سنی ممکن است رخ دهد و در زنان بسیار شایع‌تر است. علت شیوع بیشتر این عفونت در زنان این است که مجرای ادرار زنان کوتاه‌تر است که انتقال باکتری‌ها به کلیه‌ها را آسان‌تر می‌کند. زنان جوان بیشتر در معرض خطر هستند چون به فعالیت جنسی بیشتر تمایل دارند و داشتن رابطه جنسی مکرر احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهد. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اورولوژی

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

جلوگیری از عفونت کلیه

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت کلیه این است که مثانه و مجرای ادرار خود را از طریق روش‌های زیر، عاری از باکتری‌ها نگه دارید:

  • نوشیدن مایعات زیاد (آب، بهترین گزینه است)
  • به محض اینکه احساس نیاز به ادرار کردید، به جای نگه داشتن آن، به سرویس بهداشتی بروید
  • رفتن به توالت بعد از رابطه جنسی
  • پاک کردن ناحیه تناسلی از جلو به عقب (برای جلوگیری از عفونت)
  • شستن روزانه اندام تناسلی و در صورت امکان قبل از رابطه جنسی 

اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید، از دیافراگم یا کاندوم‌های آغشته به اسپرم‌کش استفاده نکنید چون این تصور وجود دارد که اسپرم‌کش می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

  • درمان یبوست (یبوست می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد)
  • اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید، از دیافراگم یا کاندوم‌های آغشته به اسپرم‌کش استفاده نکنید چون این تصور وجود دارد که اسپرم‌کش می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

اگر مدام دچار عفونت ادراری می‌شوید، پزشک عمومی ممکن است برای شما دوز پایین آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا به طور منظم مصرف کنید که به جلوگیری از بازگشت عفونت، یا انتشار هر نوع عفونت به کلیه‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: علایم عفونت کلیه در کودکان

هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید

خلاصه

علائم عفونت کلیه اغلب در عرض چند ساعت ظاهر می‌شود که شامل تب، لرز و درد در پشت یا پهلو است. تشخیص عفونت کلیه با بررسی سابقه پزشکی و انجام آزمایش ادرار مشخص می‌شود. زنان به دلیل شکل اندام تناسلی‌شان بیشتر از مردان در معرض عفونت کلیه قرار دارند. برای پیشگیری از عفونت کلیه، بهتر است به مقدار لازم آب بنوشید، ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب بشویید و از دیافراگم یا کاندوم‌های آغشته به اسپرم‌کش استفاده نکنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید. 

منبع: nhs

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.