۲۳۹۵۲۳
۵۰۱
۵۰۱

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان

در بیشتر مواقع خانم‌ها فقط به ساک زایمان خود توجه می‌کنند و دیگر توجهی به وسایل بعد از زایمان ندارند. به همین دلیل، این مقاله را آماده کرده‌ایم تا شما را با وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان آشنا کنیم.

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان، مواردی از جمله نوار یا پد بهداشتی، لباس زیر مشبک، مسکن، کرم ترک نوک سینه، پماد هموروئید یا بواسیر، پدها و سوتین شیردهی را شامل می‌شوند. با ما همراه باشید تا هر یک از موارد لیست لوازم ضروری بعد زایمان برای مادر را بررسی کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

نوار یا پد بهداشتی

بعد از زایمان، شما باید حداقل یکی دو بسته پد بهداشتی بخرید و با خودتان به خانه ببرید. خبر خوب این است که بارداری شما تمام شده، اما خبر بد این است که حالا در آستانه طولانی‌ترین و سنگین‌ترین پریود زندگی خود قرار دارید که به آن خونریزی پس از زایمان گفته می‌شود. در واقع، رحم شما به مدت 6 تا 8 هفته، چیزی به نام لوچیا دفع می‌کند که ترکیبی از خون، بافت، مخاط و مایع است.
خونریزی شما در هفته اول تقریباً سنگین شروع می‌شود، اما در نهایت بیشتر به حالت لکه بینی درمی‌آید و بعد از آن نیز قطع می‌شود. توصیه می‌کنیم که در این مدت پدهای بهداشتی بزرگ بخرید که پوشش ضخیم، بادوام و کامل داشته باشند و در آن‌ها احساس راحتی کنید.

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان


بیشتر بخوانید: آمادگی برای زایمان در روزهای پایانی بارداری


لباس زیر مشبک

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان، ۳ تا ۵ جفت لباس زیر مشبک است. این نوع شورت‌ها کشیدگی بسیار زیادی دارند و به راحتی می‌توانند پدهای بهداشتی بزرگ شما را در خود جای دهند. علاوه بر این، یک‌بار مصرف هستند و راحتی بسیار زیادی را برای شما فراهم می‌کنند. در نتیجه، با پوشیدن این شورت‌ها دیگر نیازی نیست نگران فشرده شدن شکم خود باشید.  


بیشتر بخوانید: برای شروع درد زایمان چه باید کرد؟


مسکن های بدون نسخه

بعد از زایمان هم در بیمارستان و هم در خانه به مسکن‌های بدون نسخه نیاز دارید. دوز مناسب این مسکن‌ها را نیز متخصص شما تجویز می‌کند تا بتوانید 5 تا 7 روز اول پس از زایمان خود را بدون درد بگذرانید. در واقع، اکثر بیمارستان‌ها پس از زایمان، شما را تحت ایبوپروفن فوق‌العاده قوی قرار می‌دهند تا درد سزارین یا زایمان طبیعی را جبران کنند.

بعد از زایمان هم در بیمارستان و هم در خانه به مسکن‌های بدون نسخه نیاز دارید.

شما می‌توانید مصرف ایبوپروفن را در خانه نیز ادامه دهید یا در صورت تمایل، سراغ استامینوفن بروید. به هر حال، مسکن‌ها در لیست لوازم ضروری بعد زایمان برای مادر جایگاه ویژه‌ای دارند، زیرا به کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات پس از زایمان و برگشتن رحم شما به اندازه معمول خود کمک می‌کند.

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان


بیشتر بخوانید: فواید زایمان طبیعی، نوزاد سالم تر دارد؟


پدهای شیردهی

اگر می‌خواهید کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید، باید بدانید که شیر شما حدود 48 تا 72 ساعت بعد از زایمان شروع به آمدن می‌کند و قبل از هر بار شیردهی و در بین آن‌ها نیز نشتی دارد. به همین دلیل، اگر نمی‌خواهید مجبور شوید که لباس‌هایتان را دو برابر بیشتر از حالت عادی عوض کنید، باید چند جفت پد شیردهی قابل شستشو یا یک جعبه پد شیردهی یک‌بار مصرف بخرید.
این پدهای شیردهی نرم و جاذب در داخل سوتین شما قرار می‌گیرند و به عنوان مانعی بین لباس‌ها و نوک پستان‌هایتان که نشتی دارند عمل می‌کنند تا از زحمت شما برای لباس عوض کردن و لباس شستن بکاهند.  


بیشتر بخوانید: روش های درمان غیردارویی افسردگی و اضطراب در مادران پس از زایمان


سوتین شیردهی

سوتین شیردهی یکی دیگر از وسایل مورد نیاز مادر برای بعد از زایمان است که حتماً باید چند جفت از آن را در خانه خود داشته باشید. این سوتین‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند از سینه‌های شیرده شما حمایت کنند، اما در عین حال راحت باشند و بتوانید به آسانی آن‌ها را برای شیردهی به کودک خود باز و بسته کنید.

سوتین شیردهی یکی دیگر از وسایل مورد نیاز مادر برای بعد از زایمان است.

از این نظر، توصیه می‌کنیم که تعدادی پیراهن دکمه دار، ژاکت کش باف جلوباز، پیراهن کشی زیپ دار و بلوز یقه باز نیز بخرید تا در هنگام شیردهی خود با هیچ مشکلی مواجه نشوید. پیراهن‌های تسمه دار نیز می‌توانند انتخاب خوبی باشند، اما باید به جنس سوتین و لباس‌هایی که می‌خرید نیز توجه داشته باشید تا از ایجاد حساسیت پوستی و دردسرهای مربوط به آن جلوگیری کنید.

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان


بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از زایمان، کدام مواقع خطرناکه؟


کرم ترک نوک سینه

مادران شیرده معمولاً با نوک سینه‌های بسیار دردناکی مواجه می‌شوند که باید به فکر برطرف کردن آن‌ها باشند. در واقع، تا زمانی که نوک سینه‌های شما با شیردهی سازگار نشوند، این امکان وجود دارد که ترک بخورند. به همین دلیل، کرم ترک نوک سینه نیز در لیست وسایل مادر برای بعد از زایمان قرار می‌گیرد.
کرم نوک پستان، به خصوص کرم‌های مبتنی بر لانولین، درد نوک سینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. لانولین نه تنها از نوک سینه‌های شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند، بلکه تا حد زیادی در بهبود سوزش نیز موثر است.


بیشتر بخوانید: بزرگی شکم بعد زایمان، دغدغه مادران تازه وارد!


پماد هموروئید یا بواسیر

شما احتمالاً پس از زایمان خود به پماد هموروئید یا بواسیر نیاز پیدا خواهید کرد که توصیه می‌کنیم قبل از خرید، پزشک خود را در جریان بگذارید. البته راه‌های دیگری نیز برای تسکین هموروئید بعد از زایمان وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از فندق افسونگر است.
فندق افسونگر نوعی گیاه دارویی محسوب می‌شود که می‌تواند به کاهش تورم و التهاب شما کمک کند. پس اگر بواسیر دارید، چند بار در روز، به خصوص بعد از اجابت مزاج، آن را با ملایمت روی بدن خود بمالید و ببینید که چطور می‌تواند علائم شما را تسکین ‌دهد. البته در این مورد نیز توصیه می‌کنیم که بدون مشورت با پزشک خود هیچ اقدامی انجام ندهید.

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان


بیشتر بخوانید: باورهای غلط زایمان


کلام آخر

وسایل مورد نیاز مادران در خانه پس از زایمان، طیف وسیعی از پدهای بهداشتی و شیردهی گرفته تا شورت و سوتین مخصوص این دوران را شامل می‌شوند. در واقع، شما باید قبل از این‌که از بیمارستان مرخص شوید، تمام این وسایل را خریده و در خانه خود گذاشته باشید تا در لحظات آخر استرس نگیرید و چیزی را فراموش نکنید.  

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: parents

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.