۲۳۹۸۳۶
۱۸
۱۸

بیماری های مقاربتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

با توجه به گزارش سازمان بهداشت انگلیس، رایج ترین عفونت های مقاربتی بیماری سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک و HIV هستند. با وجود اینکه برخی دیگر از عفونت ها از طریق رابطه ی جنسی منتقل شده و یا توسط STI فعلی بیمار ایجاد می شوند، اما از لحاظ فنی در گروه عفونت های مقاربتی قرار نمی گیرند. به یاد داشته باشید که این عفونت ها نیز می توانند تأثیر جدی بر سلامتی شما بگذارند و باید جدی گرفته شوند.

با توجه به گزارش سازمان بهداشت انگلیس، رایج ترین عفونت های مقاربتی بیماری سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک و HIV هستند. با وجود اینکه برخی دیگر از عفونت ها از طریق رابطه ی جنسی منتقل شده و یا توسط STI فعلی بیمار ایجاد می شوند، اما از لحاظ فنی در گروه عفونت های مقاربتی قرار نمی گیرند. به یاد داشته باشید که این عفونت ها نیز می توانند تأثیر جدی بر سلامتی شما بگذارند و باید جدی گرفته شوند.

در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد انواع عفونت ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بیماری های مقاربتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

زگیل تناسلی

به گفته ی دکتر عباس انتظاری: زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این نوع زگیل ها به صورت زائده های گوشتی و برآمده روی نواحی تناسلی ظاهر شده و اغلب بدون درد هستند. با این وجود، ظاهر آنها برای بسیاری از افراد ناراحت کننده و ناخوشایند است و عدم درمان برخی از انواع این زگیل ها باعث مشکلات جدی خواهد شد. برای کنترل و پیشگیری از این بیماری می توانید به دکترعباس انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران مراجعه کرده و با اقدامات به موقع از انتقال آن به شریک جنسی خود خودداری کنید.

کلامیدیا

کلامیدیا یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی در انگلیس است. در سال 2013، تست کلامیدیای بیش از 200،000 نفر در انگلیس مثبت شد که اکثر این افراد زیر 25 سال سن داشتند. این بیماری به راحتی قابل درمان است. اما در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و باروری بیمار شود.

اپیدیدیم-اورکیت

اپیدیدیم-اورکیت به التهاب لوله اپیدیدیم (لوله ای در پشت بیضه که اسپرم را حمل و ذخیره می کند) گفته می شود. این بیماری تنها مردان را تحت تأثیر قرار داده و عدم درمان به موقع آن می تواند با درد و مشکلات جدی سلامتی همراه باشد.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) یک عفونت مقاربتی بسیار شایع است. دو نوع ویروس هرپس وجود دارد که شامل HSV نوع 1 و HSV نوع 2 می شود. هر دو نوع این ویروس می تواند باعث ایجاد تبخال تناسلی شود.

بیماری های مقاربتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

سوزاک

بعد از کلامیدیا، سوزاک دومین بیماری مقاربتی باکتریایی رایج در انگلیس می باشد. اکثر مبتلایان سوزاک را افراد زیر 25 سال تشکیل می دهند. این بیماری نیز به راحتی قابل درمان بوده و معمولاً با تزریق یک دوز آنتی بیوتیک درمان می شود؛ اما عدم درمان می تواند مشکلات جدی سلامتی و باروری را در پی داشته باشد. اگر نمیدانید بهترین دارو برای سوزاک چیست مقاله قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک را بخوانید.

هپاتیت B

به التهاب کبد، هپاتیت گفته می شود. هپاتیت B یکی از ویروس هایی است که می تواند باعث این بیماری شود. عفونت ناشی از این ویروس معمولاً دارای دو مرحله «حاد» و «مزمن» می باشد. عفونت های حاد معمولاً بین یک تا سه ماه طول می کشد؛ اما به عفونت هایی که بیشتر از این زمان ادامه یابد، عفونت مزمن گفته می شود.

هپاتیت C

به التهاب کبد، هپاتیت گفته می شود. هپاتیت C نیز یکی از ویروس هایی است که می تواند باعث این بیماری شود. رایج ترین نوع هپاتیت ویروسی در انگلیس هپاتیت C است. عدم درمان این بیماری منجر به آسیب جدی به کبد خواهد شد.

HIV

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که با حمله به سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن برای مبارزه با سایر عفونت ها را شدیداً کاهش می دهد. حدود 70 تا 90 درصد افراد مبتلا به HIV هیچ نشانه ای نداشته و ناخواسته ناقل عفونت هستند.

لنفوگرانولوما ونروم (LGV)

لنفوگرانولوما ونروم فرمی از کلامیدیا است که به غدد لنفاوی حمله می کند. مردان و زنان استریت (افرادی که تنها به جنس مخالف گرایش دارند) به ندرت دچار این بیماری می شوند. غالب مبتلایان این بیماری افراد همجنسگرا یا دو جنس گرا هستند. LGV را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. با این وجود، عدم درمان این بیماری می تواند باعث آسیب های جدی شود که در برخی موارد نیاز به جراحی دارد.

بیماری های مقاربتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهاب لگن (PID) نوعی عفونت اندام تناسلی در زنان است. این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان می باشد؛ اما عدم درمان می تواند عوارضی مثل ناباروری را در پی داشته باشد.

PID بسیار رایج بوده و اغلب زنان 15 تا 24 ساله ای که از نظر جنسی فعال هستند را تحت تأثیر قرار می دهد.

سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که به راحتی پخش شده و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. با وجود اینکه سیفلیس نسبت به سایر بیماری های مقاربتی کمتر شایع است، اما تعداد مبتلایان به این بیماری سیر صعودی را طی می کند! این بیماری معمولاً به دلیل رابطه جنسی با فرد آلوده (مخصوصاً رابطه جنسی دهانی) انتقال می یابد.

ترکوموناس واژینالیس

ترکوموناس واژینالیس (TV) انگل کوچکی است است که می تواند در واژن زنان و مجرای ادرار زنان و مردان زندگی کند. این انگل به راحتی از طریق تماس جنسی منتقل می شود. تشخیص ترکوموناس واژینالیس در زنان نسبتاً آسان است، اما بیماران مرد در اغلب اوقات با مشکل مواجه می شوند. ترکوموناس واژینالیس معمولاً خود به خود از بین نمی رود، اما می توان با مصرف آنتی بیوتیک آن را به طور مؤثری درمان کرد.

اورتریت

اورتریت وضعیتی است که در آن مجرای ادرار یا لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد، ملتهب و تحریک می شود. عامل ایجاد کننده این بیماری معمولاً کلامیدیا است. اورتریتی که ناشی از سوزاک نباشد همچنین با نام اورتریت غیر گنوکوکی (NGU) شناخته می شود. تشخیص بالینی NGU در مردان امکان پذیر است، اما برای زنان امکان پذیر نمی باشد.

مایکوپلاسما ژنیتالیوم (Mgen)

مایکوپلاسما ژنیتالیوم یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا است که توسط ارگانیسم کوچکی به نام مایکوپلاسما ژنیتالیوم (Mgen) ایجاد می شود. این ارگانیسم معمولاً در مجرای ادرار زنان و مردان و واژن زنان آلوده یافت می شود.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.