۲۳۹۳۴۷
۶۳۱
۶۳۱

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟

تقریباً همه افراد می‌دانند که چاقی اغلب با مشکلات جسمانی مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است، اما بیشتر افراد تأثیر چاقی بر سلامت روان را نادیده می‌گیرند یا اطلاعات زیادی درباره آن ندارند. روی این مقاله کلیک کنید تا با ارتباط چاقی و افسردگی آشنا شوید.

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟

ارتباط چاقی و افسردگی دوطرفه است. به عبارت بهتر، چاقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد و افسردگی نیز خطر چاقی را بالا می‌برد که به نظر می‌رسد این در زنان شایع‌تر از مردان است. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل به ارتباط بین چاقی و افسردگی پی ببرید.


بیشتر بخوانید: افسردگی و راه های درمان آن


در این مقاله می‌خوانید:

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس، طرز تفکر و نحوه عمل شما تأثیر منفی می‌گذارد. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و/یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید. این بیماری می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمانی شود و توانایی شما را برای عملکرد درست در خانه و محل کار کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: مشکلات درمان افسردگی در زنان


نشانه ‌های روانی افسردگی

علائم روانی افسردگی عبارتند از:

  • کم خلقی مداوم یا غمگین بودن
  • احساس ناامیدی و درماندگی
  • داشتن عزت نفس پایین
  • احساس گریه داشتن
  • احساس گناه
  • احساس تحریک پذیری و عدم تحمل دیگران
  • نداشتن انگیزه یا علاقه به چیزها
  • سخت بودن تصمیم گیری
  • هیچ لذتی از زندگی نگرفتن
  • احساس اضطراب یا نگرانی
  • داشتن افکار خودکشی یا افکار آسیب رساندن به خود

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟


بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه مردانی که به شدت غمگین و افسرده هستند


نشانه ‌های جسمی افسردگی

درک ارتباط چاقی و افسردگی در صورتی امکان پذیر است که شما نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید. از این رو، علائم جسمی افسردگی عبارتند از:

  • حرکت کردن یا حرف زدن آهسته‌تر از حد معمول
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • یبوست
  • درد غیرقابل توضیح
  • کمبود انرژی
  • میل جنسی کم یا از دست دادن میل جنسی
  • اختلال در خواب

بیشتر بخوانید: استرس روی هرکدام از اعضای بدن شما چه تاثیری می گذارد؟


ارتباط بین چاقی و افسردگی

یک متاآنالیز منتشر شده در Archives of General Psychiatry در سال 2010 نشان داد که افراد چاق 55درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی و افراد مبتلا به افسردگی 58درصد بیشتر در معرض خطر چاق شدن قرار دارند. پس ارتباط بین این دو مانند یک چرخه معیوب است که با تشدید یکی، دیگری نیز ادامه می‌یابد و به این ترتیب، هر دو تقویت می‌شوند.

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟


بیشتر بخوانید: دلیل افزایش وزن ناگهانی چیست؟


آیا افسردگی باعث چاقی می شود؟

وقتی افسرده هستید، تعهد به یک سبک زندگی سالم می‌تواند سخت باشد، اما واقعاً ارتباط بین افسردگی و چاقی چیست و آیا افسردگی می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟ احساس ناامیدی، بی ارزشی و بی لذتی، از علائم بارز افسردگی هستند که به تصویر بدنی ضعیف نیز ربط دارند.
مطالعات MRI نشان می‌دهد که اختلالات خلقی درمان ‌نشده می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز مانند کوچک شدن قشر جلوی مغز شود که ممکن است تکانشگری و پاسخ کنترل ‌نشده به نشانه‌های غذایی را در افراد افزایش دهد و باعث شود که آن‌ها کمتر به سیگنال‌های درونی گرسنگی و سیری خود پاسخ دهند.

ارتباط افسردگی و افزایش وزن

به طور کلی، رفتارهای غذایی غیرطبیعی یکی از 9 علامت کلاسیک دوره افسردگی اساسی هستند و افزایش وزن، در حال حاضر به طور فزاینده‌ای به عنوان ویژگی‌های معمول اختلال افسردگی اساسی شناخته می‌شود. بعضی از افراد برای کاهش احساسات منفی خود به غذا (مخصوصاً غذاهای سرشار از قند و چربی‌های ناسالم) روی می‌آورند. در نتیجه، رفتارهای غذایی ناسالم و نداشتن انگیزه برای ورزش باعث می‌شود که افسردگی بتواند از طریق آن‌ها احتمال چاقی در آینده را تا 58درصد افزایش دهد.

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟


بیشتر بخوانید: احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


آیا چاقی باعث افسردگی می شود؟

برای بررسی ارتباط بین افسردگی و چاقی باید ماجرا را از لنز افزایش وزن نیز در نظر بگیریم. متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به چاقی احساس خوبی نسبت به خود ندارند. آن‌ها اغلب از انگ، تبعیض و عزت نفس ضعیف رنج می‌برند که می‌تواند باعث تشدید یا حتی ایجاد یک دوره افسردگی شود.
به علاوه، برخی از داروهای ضد افسردگی با افزایش وزن مرتبط هستند و بیماران مبتلا به چاقی ممکن است به اندازه افراد دارای وزن سالم به درمان ضد افسردگی پاسخ ندهند. در نهایت، استرس مزمن و افزایش هورمون کورتیزول، خواب ضعیف و التهاب سیستمیک، که همگی با افسردگی و چاقی مرتبط هستند، می‌توانند حلقه بازخورد افسردگی و چاقی را تقویت کنند.

ارتباط چاقی و افسردگی

پس همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، چاقی و افسردگی روی همدیگر تاثیرات دوطرفه دارند. با این حال، اگر هم چاقی و هم افسردگی دارید، درمان یکی از آن‌ها می‌تواند به کاهش دیگری کمک کند. یک مطالعه نشان داد که علائم افسردگی به طور قابل توجه و پایداری پس از جراحی کاهش وزن بهبود یافته است و بیش‌ترین کاهش در علائم افسردگی نیز در کسانی که بیش‌ترین کاهش وزن اضافه را داشته‌اند دیده می‌شود.

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟


بیشتر بخوانید: شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان


درمان چاقی و افسردگی

حال که به ارتباط بین چاقی و افسردگی پی بردید، وقت آن است که با درمان آن‌ها نیز آشنا شوید. می‌توانید برای بهبود خلق و خو، کاهش وزن و شکستن چرخه چاقی و افسردگی خود از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: با کمک یک متخصص تغذیه، برنامه غذایی متعادلی را برای خود تنظیم کنید که ضمن رفع نیازهای تغذیه‌ای شما، به کاهش وزن نیز کمک کند. غذاهای فرآوری شده و تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را به حداقل برسانید و بر مصرف غذاهای کامل مانند پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تمرکز کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم مدیترانه‌ای می‌تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد.
  • آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید: این روش، اصول تمرکز حواس را در هنگام غذا خوردن به شما یادآوری می‌کند و باعث می‌شود که بتوانید تفاوت بین گرسنگی عاطفی و جسمی را تشخیص دهید. هم‌چنین، این روش شما را تشویق می‌کند تا هر جرعه یا لقمه‌ای را که می‌خورید کم کرده و بچشید تا بهتر بتوانید نشانه‌های سیری خود را متوجه شوید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: اگر ارتباط افسردگی و افزایش وزن را درک کرده باشید، اهمیت فعالیت بدنی را نیز متوجه می‌شوید. ورزش منظم نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه از طریق ترشح اندورفین باعث بهتر شدن خلق و خوی شما نیز می‌شود. پس خود را به ورزش‌های لذت‌بخش مشغول کنید و اهداف قابل دستیابی داشته باشید.
  • سطح استرس خود را مدیریت کنید: استرس مزمن می‌تواند هم افسردگی و هم چاقی را تشدید کند. پس برای کاهش استرس خود دنبال راه‌های سالم باشید و کارهایی مانند ورزش، مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق یا سرگرمی‌های جذاب را امتحان کنید. به علاوه، تمرین شفقت و قدردانی نیز انجام دهید تا افکار منفی خود را به افکار متعادل‌تر تبدیل کنید. مشاوره و درمان نیز از دیگر راه‌های اثبات شده‌ای هستند که برای مقابله با یک موضوع استرس‌زای خاص یا مدیریت استرس به طور کلی توصیه می‌شوند.
  • به دنبال کمک حرفه‌ای باشید: با یک متخصص روان شناسی مشورت کنید تا به کمک او بتوانید به هر دو وضعیت خود به طور همزمان رسیدگی کنید و یک استراتژی درمانی مشخص داشته باشید. متخصصان چاقی و سلامت روان می‌توانند گزینه‌های درمانی یا دارویی مختلفی را به شما ارائه داده و پیشرفت‌تان را زیر نظر بگیرند.

آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟


بیشتر بخوانید: روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس


کلام آخر

ارتباط چاقی و افسردگی به این صورت است که چاقی می‌تواند عزت نفس افراد را کاهش دهد و احتمال ایجاد یا تشدید افسردگی را در آن‌ها بالا ببرد. از سوی دیگر، افسردگی نیز می‌تواند باعث پرخوری و عدم علاقه به فعالیت‌های بدنی شود که به نوبه خود می‌توانند با افزایش وزن همراه باشند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین روان شناسی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: formhealth

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.