۲۳۹۶۵۵
۵۲
۵۲

مضرات تکان دهنده چیپس در بارداری + جایگزین آن

خوردن چیپس خوشمزه و غیر مفید اگر به صورت یک عادت تبدیل شود، می‌تواند برای سلامتی مضرات فراوانی داشته باشد. این اهمیت در دوران بارداری که مادر و جنین در حال رشد نیازمند مواد مغذی هستند، بیشتر احساس می‌شود...

مضرات تکان دهنده چیپس در بارداری + جایگزین آن

چیپس یکی از تنقلات وسوسه انگیز است که افراد بسیاری آن را دوست دارند. شاید وقتی در حال تماشای فیلم مورد علاقه‌تان هستید، خوردن چیپس حسابی لذت بخش باشد اما خوردن این تنقلات خوشمزه و غیر مفید اگر به صورت یک عادت تبدیل شود، می‌تواند برای سلامتی مضرات فراوانی داشته باشد. این اهمیت در دوران بارداری که مادر و جنین در حال رشد نیازمند مواد مغذی هستند، بیشتر احساس می‌شود.

خوردن چیپس در سه ماهه اول بارداری

مضرات تکان دهنده چیپس در بارداری + جایگزین آن

خوردن چیپس به طور کلی مضر است اما مضرات آن در سه ماهه اول بارداری بیشتر خودنمایی می‌کند و می‌تواند در عدم سلامت نوزاد نقش موثری داشته باشد. چیپس دارای مقادیر فراوانی از آکریلامید است که این ماده یک سرطان زای قوی محسوب می‌شود. آکریلامید در فرایند تشکیل DNA اختلال ایجاد می‌کند. این ماده می‌تواند مشکلات فراوانی از قبیل کمبود وزن جنین، عدم رشد و یا تاخیر در رشد کودک و اندازه آنرمال سر کودک را به وجود بیاورد. بنابراین، شاید مقاومت در عدم خوردن چیپس کار دشواری باشد اما اگر سلامت فرزندتان برایتان اهمیت دارد، مصرف این تنقلات را خصوصاً در سه ماهه اول بارداری حذف کنید.

چیپس و مشکلات مربوط به فشار خون و کلسترول خون

به طور عادی به خاطر شرایط هورمونی که در بدن در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، برخی از مادران باردار دچار افزایش فشار خون می‌شوند. نمک و غذاهای شور از جمله مواد غذایی هستند که فشار خون را تشدید می‌کند و باید مصرف آنها به شدت در دوران بارداری محدود شود. چیپس‌های نمکی به خاطر وجود نمک‌های اشباع، طعم دهنده‌ها و نگهدارنده‌هایی که به آن افزوده می‌شود، میزان آب بدن را دچار اختلال می‌کنند و با افزایش مواد معدنی در بدن، می‌توانند مشکلاتی از جمله افزایش فشار خون را به همراه داشته باشند. از طرف دیگر افزایش فشار خون، می‌تواند سبب تورم در ناحیه پاها شود که در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

چیپس و مشکلات گوارشی

بیشتر چیپس‌ها در شرایط کاملاً غیربهداشتی تولید می‌شوند و این مسئله می‌تواند مشکلات گوارشی فراوانی ایجاد کند. برای تهیه چیپس از روغن‌های مانده استفاده می‌شود که مصرف این ماده غذایی مضر در دوران بارداری می‌تواند مشکلاتی مربوط به نفخ و سوزش سر دل ایجاد کند. همچنین با احساس سیری کاذب، کاهش اشتها را به همراه دارد و این گونه جلوی نیاز مادر و جنین به انواع مواد مغذی را می‌گیرد.

چیپس و ریسک بیماری قلبی و کبدی

در چیپس به دلیل اینکه حاوی روغن گیاهی و امگا 6 است، ماده‌ای تحت عنوان اسید لینولئیک وجود دارد که این ماده طبق آزمایش‌های فراوانی که روی موش‌های ماده انجام شده است نشان داده که می‌تواند مشکلات قلبی را برای مادر ایجاد کند و ریسک التهابات قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین این اسید روی غلظت پروتئین‌های التهابی در کبد مادران باردار، تحولاتی ایجاد کرده که می‌تواند انقباضات رحمی را در طول دوران بارداری به شدت افزایش دهد. به علاوه اسید لینولئیک باعث می‌شود تا هورمون‌های مرتبط با افزایش رشد به خوبی عمل نکرده و کاهش رشد جنین را در پی خواهد داشت. یکی از موارد دیگری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است، این است که احتمال افزایش نوزادان پسر با مصرف چیپس به شدت کاهش پیدا می‌کند.

چیپس و بیش فعالی

طی تحقیقاتی که در مجله plus one منتشر شده، عنوان می‌شود که در رژیم غذایی موش‌هایی که از چیپس‌های صنعتی استفاده کرده‌اند، از نظر فعالیت مغزی با سایر موش‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این تحقیقات ادعا می‌کند که بخش‌هایی از مغز که مربوط به تحرک است، بیش از حد معمول کار می‌کند و می‌تواند مشکلات بیش فعالی را به همراه داشته باشد. این تاثیرات می‌تواند علاوه بر بزرگسالان روی جنین نیز اثرات مخربی داشته باشد.

جایگزین‌های چیپس در بارداری

به جای استفاده از چیپس می‌توانید از مواد غذایی زیر به عنوان تنقلات در دوران بارداری استفاده کنید.

مضرات تکان دهنده چیپس در بارداری + جایگزین آن

  • چیپس خانگی

چنانچه باردار هستید و هوس چیپس کرده‌اید، می‌توانید خودتان چیپس را به صورت کاملاً بهداشتی و بی ضرر در منزل تهیه کنید. چون یکی از مضرات اصلی چیپس این است که در روغن‌های سوخته و مانده با حرارت بسیار زیاد پخته می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با کمترین میزان نمک و روغن یک چیپس سالم تهیه کنید.

  • ذرت بوداده

ذرت بو داده یکی از تنقلات دیگر است که مصرف آن در دوران بارداری مضر نیست. البته از آنجایی که ذرت‌های بوداده کارخانه‌ای، اغلب شامل نگهدارنده و نمک بالا هستند؛ بنابراین سعی کنید از ذرت‌هایی که در کارگاه‌های خانگی بهداشتی تولید می‌شوند، استفاده کنید یا اگر خودتان می‌توانید ذرت را در منزل تهیه کنید.

  • میوه خشک

میوه‌های خشک سرشار از انواع مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم، روی، فسفر و ویتامین‌های گروه B هستند. همچنین به دلیل دارا بودن پلی فنول‌ها و خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند، می‌توانند در درمان بیماری‌های التهابی و افزایش سیستم ایمنی، نقش تامین موثری داشته باشند.

  • لواشک خانگی

معمولا خانم‌های باردار به تنقلات ترش از جمله لواشک علاقه فراوان دارند اما تهیه غیر بهداشتی و نمک فراوان لواشک‌های صنعتی، می‌تواند مضرات فراوانی از جمله افزایش فشار خون و دفع پروتئین را به همراه داشته باشد. بنابراین شما می‌توانید از انواع میوه‌ها و بدون نمک لواشک‌های خانگی تهیه کنید.

  • آجیل

آجیل و مغزها به خاطر داشتن چربی غیراشباع، می‌توانند فشار خون و کلسترول خون را به شدت کاهش دهند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند. علاوه بر این آجیل، برای وزن گیری جنین بسیار مفید است.

  • کینوا

دانه کینوا یک شبه غله است که موجب افزایش انرژی، سلامت قلب، سلامت دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های التهابی، تحکیم استخوان‌ها در بارداری و وزن‌گیری جنین می‌شود. شما می‌توانید از کینوا به دلیل دارا بودن فیبر، اسیدهای آمینه و پروتئین در انواع سوپ‌ها و سالادها استفاده کنید و به عنوان میان وعده میل نمایید. برای تهیه این مواد غذایی مغذی می‌توانید از طریق سایت کینوفیت نسبت به خرید کینوای با کیفیت و درجه یک اقدام کنید.

کلام آخر

چیپس به دلیل روغن‌های غیراشباع فراوان و شرایط غیر بهداشتی تولید، برای سلامتی مادر و جنین بسیار مضر است. مصرف چیپس می‌تواند مشکلاتی از جمله فشار خون، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی، کاهش رشد جنین و بیش فعالی را به همراه داشته باشد. به جای چیپس می‌توانید از تنقلاتی چون میوه خشک، لواشک خانگی، پفیلا و چیپس خانگی و کینوا استفاده کنید.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.