۲۳۸۲۶۲
۵۸
۵۸

پروتز دائمی سینه

پروتز سینه، یک فرم سینه مصنوعی است که جایگزین همه سینه، یا بخشی از آن می‌شود. در این مقاله درباره پروتز دائمی سینه، اطلاعاتی کسب می‌کنید.

پروتز دائمی سینه

پروتز سینه، یک فرم سینه مصنوعی است که جایگزین همه سینه، یا بخشی از آن می‌شود. در این مقاله درباره پروتز دائمی سینه، اطلاعاتی کسب می‌کنید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه، یک فرم سینه مصنوعی است که جایگزین همه سینه، یا بخشی از آن می‌شود. 

پروتز موقت سینه

پس از جراحی سینه، یک پروتز موقت پارچه‌ای به بیمار داده می‌شود که به آن پروتز نرم، راحت یا «کامفی» می‌گویند که بیمار می‌تواند تا مدتی از آن استفاده کند. 

این پروتز بسیار سبک است و می‌توانید مقداری از مواد پر شده آن را بردارید تا سینه‌هایتان متقارن شود و آن را به کاپ سوتین خود بدوزید تا در جای خودش باقی بماند. بعد از حدود 6 تا 8 هفته و هنگامی که زخم جراحی بهبود یافت و تورم کاهش پیدا کرد، در صورت تمایل می‌توانید پروتز دائمی سینه را نصب کنید.

پروتز دائمی سینه

بیشتر بخوانید: بزرگ کردن سینه با فیلر، مزایا و معایب

پروتز دائمی سینه چیست؟

پروتز دائمی سینه، در یک سوتین، قرار می‌گیرد و بیشتر پروتزهای دائمی سینه از ژل سیلیکونی نرم که ضد حساسیت است، ساخته شده‌اند. ساخت آن‌ها به گونه‌ای است که شبیه شکل طبیعی سینه باشند. سطح بیرونی، نرم و صاف به نظر می‌رسد و احتمالا شامل یک طرح کلی نوک پستان است. انواع پروتز سینه دائمی غیرسیلیکونی هم وجود دارد.

با این وجود، گاهی افراد ترجیح می‌دهند به جای پروتز دائمی، از پروتز موقت استفاده کنند.

بسیاری از پروتزها در رنگ‌های مختلف پوست موجود هستند، اما ممکن است تطابق کامل آن‌ها با رنگ پوست، امکان‌پذیر نباشد.

رنگ های پوست

بسیاری از پروتزها در رنگ‌های مختلف پوست موجود هستند، اما ممکن است تطابق کامل آن‌ها با رنگ پوست، امکان‌پذیر نباشد. داشتن پروتزی که تا حد امکان به رنگ پوست نزدیک باشد به بیمار کمک می‌کند احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

برخی از شرکت ها پروتز سفارشی می‌سازند، یا این امکان را دارند که به رنگ محصولات خود، رنگی جدید اضافه کنند. زمان بیشتری طول می‌کشد که این پروتزهای مخصوص و سفارشی، آماده شوند. 

برخی از خانم‌ها پوششی برای پروتز خود می‌سازند که با پوست خودشان همخوانی بیشتری داشته باشد.

پروتز دائمی سینه

بیشتر بخوانید: تفاوت پروتز سینه روی عضله یا زیر عضله در چیست؟

سبک های پروتز دائمی سینه

پروتزها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های پوستی متنوع، وجود دارند و بیشتر آن‌ها از موادی ساخته شده‌اند که برای حرکت، وزن و حس شباهت به سینه، تا حد امکان شبیه به یک سینه طبیعی باشند.

۱- پروتز کامل یا استاندارد

یک پروتز کامل، طوری طراحی می‌شود که به صورت مستقیم در برابر قفسه سینه قرار بگیرد و از نظر اندازه، شکل و رنگ پوست با سینه دیگر شما مطابقت داشته باشد.

اگر بیمار در اثر جراحی، هر دو سینه خود را از دست داده باشد، می‌تواند پروتز سینه را در سایز مورد نظر خود انتخاب کند. 

اگر بیمار در اثر جراحی، هر دو سینه خود را از دست داده باشد، می‌تواند پروتز سینه را در سایز مورد نظر خود انتخاب کند.

۲- پروتز جزئی یا شکل دار

پروتز جزئی، ویژه خانم‌هایی است که فقط بخشی از سینه آن‌ها در اثر جراحی برداشته شده است. این پروتز، داخل سوتین قرار می‌گیرد و به شکلی است که سینه را پر می‌کند. این نوع پروتز از جنس سیلیکون است. 

بیشتر بخوانید: علت درد پستانها، چهارده مورد شایع

پروتز دائمی سینه

۳- پروتز صدفی

پروتز صدفی، یک نوع پروتز جزئی است که اگر اندازه سینه‌های شما با یکدیگر متفاوت باشد می‌توانید از آن استفاده کنید. این پوسته نرم و سیلیکونی، روی سینه کوچک‌تر قرار می‌گیرد تا سینه کوچک‌تر با سینه بزرگ‌تر مطابقت پیدا کند.

این نوع پروتز در شرایط زیر به کار می‌رود:

  • برای خانم‌هایی که جراحی بازسازی سینه انجام داده‌اند، اما سینه‌هایشان تقارن ندارد.
  • در شرایطی که ایمپلنت در حال گسترش باشد و اندازه سینه بزرگ شود. 
  • اگر می‌خواهید سینه‌های متقارن داشته باشید و مایلید سینه خود را کوچک‌تر کنید.  

بیشتر بخوانید: درمان افتادگی پستانها، چگونه است؟

۴- پروتز چسبنده

این نوع پروتز، به صورت مستقیم روی پوست می‌چسبد و مناسب خانم‌هایی است که فعالیت بدنی بیشتری دارند، یا می‌خواهند کمتر سوتین‌های حمایتی بپوشند. اگر لباس به اندازه کافی محکم و چسبنده باشد، می‌توان این نوع را با لباس‌های بدون بند و تاپ هم پوشید.

به اکثر خانم‌ها توصیه می‌شود که بین 6 تا 12 ماه پس از جراحی یا در طول، یا بعد از رادیوتراپی از پروتز چسبناک استفاده نکنند چون ممکن است به پوست آسیب برساند.

به اکثر خانم‌ها توصیه می‌شود که بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی یا در طول، یا بعد از رادیوتراپی از پروتز چسبناک استفاده نکنند چون ممکن است به پوست آسیب برساند.

۵- پروتز شنا

همان‌طور که از نام این نوع پروتزها مشخص است، می‌توانید از آن‌ها هنگام شنا استفاده کنید و در برابر آب نمک و کلر، مقاوم هستند

پروتز دائمی سینه

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

اشکال پروتز

در ادامه با اشکال پروتز آشنا می‌شوید:

۱- متقارن

فرم متقارن، معمولا یک شکل بیضی یا مثلثی است که در سینه چپ یا راست پوشیده می‌شود.

۲- اشکی

این نوع، شبیه قطره اشک و مناسب خانم‌هایی است که سینه‌هایشان در ناحیه پایینی و بیرونی، پرتر و بالای نوک پستانشان کمتر پر است. 

۳- نامتقارن

پروتزهای نامتقارن به دلیل اکستنشن‌هایی که زیر بازو یا بالای سینه قرار می‌گیرد، برای خانم‌هایی که بافت بیشتری از سینه آن‌ها برداشته شده، مناسب‌تر است. با این حال، خانم‌هایی که جراحی گسترده هم نداشته‌اند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. 

پروتز دائمی سینه

بیشتر بخوانید: پروتز سینه مدل اشکی چیست؟

پروتز سفارشی با استفاده از اسکنر سه بعدی

تکنیکی هست که در آن از یک اسکنر سه بعدی برای تولید یک تصویر سه بعدی کامپیوتری از ناحیه قفسه سینه استفاده می‌شود. از این تکنیک برای ساخت پروتزهای سفارشی استفاده می‌کنند که با رنگ پوست تطابق دارد. 

پروتز باد شده با هوا

این نوع پروتز، دارای یک پمپ است تا بتوان آن را به اندازه مورد نیاز باد کرد. 

مناسب‌ترین وزن پروتز به سنگینی سینه دیگر شما بستگی دارد و باید مطابق با وزن سینه دیگر باشد.

وزن پروتز سینه

پروتزهای سیلیکونی در وزن‌های مختلف تولید می‌شوند. مناسب‌ترین وزن پروتز به سنگینی سینه دیگر شما بستگی دارد و باید مطابق با وزن سینه دیگر باشد. اگر هر دو سینه خود را در اثر جراحی برداشته‌اید، می‌توانید وزنی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید. 

اگر ماستکتومی تکی انجام داده‌اید، پروتز تمام‌وزن ممکن است به شما احساس تعادل بیشتری بدهد چون با وزن سینه دیگر شما مطابقت دارد. 

به این نکته توجه کنید که اگر پروتز سینه خیلی سبک باشد، به اطراف حرکت می‌کند و باعث می‌شود با سینه دیگر شما هم‌سطح نباشد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، این موضوع را با سازنده پروتز در میان بگذارید چون ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد، یا دریافت مشاوره در مورد پوشیدن نوع دیگری از سوتین داشته باشید.

پروتز دائمی سینه

بیشتر بخوانید: انواع ماموگرافی، آیا درد دارد؟

مواد پروتز 

بیشتر پروتزها از سیلیکون ساخته می‌شوند که یک ماده نرم ژل‌مانند است. پروتزهای فوم هم موجودند که سبک‌تر و خنک‌ترند. پروتز فوم برای خانم‌هایی است که فعالیت بیشتری دارند و برای هوای گرم، مناسب‌تر است. 

برخی از انواع پروتز با مهره‌های پلی‌پروپیلن پر می‌شوند و به شکل سوتین در می‌آیند. در این نوع پروتزها، هوا قادر به گردش و پروتز خنک‌تر است. 

پشتیبان ها و روکش ها

جنس قسمت پشتی اکثر پروتزها مطابق با مواد جلوی پروتز است، اما امکان دارد در برخی از انواع آن، جنس پشت و جلو پروتز تفاوت داشته باشد. برخی از پروتزها دارای پشتیانی هستند که جریان هوای بیشتری را امکان‌پذیر می‌کنند و خنک‌تر هستند.

می‌توانید از یک روکش پارچه‌ای روی سطح سیلیکون استفاده کنید تا از ایجاد راش، یا واکنش پوستی جلوگیری کند. 

پروتز دائمی سینه

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

نوک سینه مصنوعی

نوک سینه مصنوعی از سیلیکون نرم ساخته شده و می‌توان آن را روی سینه، یا پروتز قرار داد. نوک سینه مصنوعی، یا قابلیت چسبندگی دارد، یا این‌که باید توسط چسب مخصوص روی پوست قرار بگیرد.  

نوک سینه مصنوعی در اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوت پوست وجود دارد، اما انواع سفارشی آن هم ساخته می‌شود. 

خلاصه

پروتز دائمی سینه، در یک سوتین، قرار می‌گیرد و جنس بیشتر پروتزهای دائمی سینه، ژل سیلیکونی نرم است. در سفارش پروتز سینه به مواردی مانند جنس، مقدار فعالیتی که دارید، اندازه سینه و وزن آن توجه کنید.  

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: breastcancernow.org

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.