۲۳۸۵۳۶
۱۲
۱۲

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک

کم شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. به همین دلیل، خرید سمعک برای بسیاری از افراد کم شنوا به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. روی این مقاله کلیک کنید تا با راهنمای خرید سمعک آشنا شوید.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک

راهنمای خرید سمعک به شما کمک می‌کند که بدانید چه سمعکی بیشتر از همه برای شما مناسب است و چطور می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف، بهترین آن را انتخاب کنید. علاوه بر این، به کمک این راهنما می‌توانید از مراحل خرید سمعک نیز آگاه باشید و تمام نکته‌های لازم برای یک انتخاب درست را فرا بگیرید.


بیشتر بخوانید: پیرگوشی چیست و چه علایمی دارد؟


در این مقاله می‌خوانید:

سمعک چیست؟

وقتی سلول‌های مژه‌دار در گوش داخلی می‌میرند، دیگر نمی‌توان آن‌ها را برگرداند. با این حال، سمعک‌ها می‌توانند با بلندتر کردن و درک آسان‌تر صداها، توانایی شنیدن شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. در واقع، هر سمعک دارای چند جز است که عبارتند از:

  • میکروفون برای دریافت صدا
  • تقویت کننده برای بلندتر کردن صدا
  • گیرنده برای انتقال صدا به داخل کانال گوش

سمعک مناسب برای شما به عوامل مختلفی از جمله نوع و شدت کم شنوایی، سبک زندگی و مهارت دستی شما بستگی دارد. در نتیجه، سمعکی که یک فرد با آن احساس راحتی می‌کند، ممکن است برای شخص دیگر کارایی نداشته باشد و این موضوع حتی اگر هر دو نفر شنوایی‌ تقریباً یکسانی داشته باشند صدق می‌کند.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک


بیشتر بخوانید: تیر کشیدن گوش به چه علتی است؟ ۵ علت تیر کشیدن گوش


انواع سمعک

مقایسه سمعک‌ها می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، قبل از آشنایی با راهنمای خرید سمعک، باید انواع سمعک را بشناسید:

  • سمعک پشت گوش (BTE): این نوع سمعک می‌تواند به افراد مبتلا به کم شنوایی خفیف تا عمیق کمک کند. سمعک‌های BTE همه اجزای خود را در یک جعبه پلاستیکی که در پشت گوش قرار دارد نگه می‌دارند. این کیس به یک قالب گوش سفارشی متصل می‌شود و صدا را از طریق یک قطعه لوله شفاف پخش می‌کند.
  • سمعک گیرنده در کانال (RIC): این یکی از محبوب‌ترین سمعک‌ها است که صدا را از طریق یک بلندگوی کوچک که در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد، ارائه می‌دهد. صدا به صورت الکترونیکی از طریق سیم با محفظه پلاستیکی به بلندگو منتقل می‌شود. آن‌گاه بلندگو که گاهی اوقات به آن گیرنده نیز می‌گویند، به صدا اجازه می‌دهد که در داخل کانال گوش جریان پیدا کند. سمعک RIC برای افراد با کم شنوایی خفیف تا شدید طراحی شده است.
  • سمعک داخل گوش (ITE): این نوع سمعک برای افرادی است که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند و کاملاً در قسمت بیرونی گوش قرار می‌گیرد. در واقع، اجزای ITE همه در یک جعبه پلاستیکی سخت قرار دارند و ما باید این نکته را در راهنمای خرید انواع سمعک مطرح کنیم.
  • سمعک درون کانال (ITC): این سمعک به صورت سفارشی ساخته می‌شود تا در داخل کانال گوش و برخی از قسمت‌های بیرونی آن قرار بگیرد. هم‌چنین، این سمعک برای افراد با کم شنوایی خفیف تا شدید کاربرد دارد و تمام اجزای خود را در داخل یک پوسته پلاستیکی سبک وزن جا می‌دهد.
  • سمعک کاملاً درون کانال (CIC): این نوع سمعک نیز به صورت سفارشی برای نشستن در داخل کانال گوش ساخته می‌شود، اما نسبت به سمعک ITC کوچک‌تر است و بسته به اندازه کانال گوش، کمتر به چشم می‌آید. به علاوه، سمعک CIC برای کمک به افراد مبتلا به کم شنوایی خفیف تا متوسط و حتی شاید کم شنوایی شدید بسته به قدرت تقویت کننده آن استفاده می‌شود.
  • سمعک نامرئی در کانال (IIC): این سمعک مشابه سمعک CIC است که هر دو کاملاً در کانال گوش شما قرار می‌گیرند. با این حال، IIC کوچک‌ترین سمعک موجود است که در عمق مجرای گوش گذاشته می‌شود. در نتیجه، بسته به اندازه کانال گوش برای دیگران تا حد زیادی غیرقابل تشخیص است.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک


بیشتر بخوانید: داغ شدن گوش نشانه چیست؟/ ربطی به سرگیجه دارد؟


راهنمای خرید سمعک

جامع ترین راهنمای خرید سمعک می‌تواند کمک زیادی برای محدود کردن گزینه‌های پیش رویتان انجام دهد، اما قطعاً نمی‌تواند کافی باشد. زیرا مهم‌ترین و اولین نکته برای انتخاب سمعک مناسب، مراجعه به یک متخصص شنوایی سنجی است تا گوش شما را معاینه کند و بسته به وضعیت شما، چند سمعک خوب را پیشنهاد دهد. البته همه چیز در این‌جا خاتمه نمی‌یابد. در واقع، شما باید برای انتخاب سمعک خود تمام موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سبک
  • امکانات
  • هزینه
  • عمر باتری
  • سازگاری با لوازم جانبی
  • گزینه‌های گارانتی و تعمیر
  • شهرت برند
  • راحتی
  • تناسب

با صرف زمان برای بررسی دقیق گزینه‌های خود و امتحان گزینه‌های مختلف، می‌توانید راه حلی را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و ترجیحات شما باشد و از کیفیت زندگی جدید خود با شنوایی بهتر لذت ببرید.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک


بیشتر بخوانید: درمان خارش گوش: علت ایجاد خارش گوش چیست؟ نشانه ها و درمان


مراحل خرید سمعک

ممکن است با توضیحات کلی بالا گیج شده باشید یا این‌که اصلاً ندانید باید از کجا فرآیند خرید سمعک مناسب را شروع کنید. اگر این‌طور است، توصیه می‌کنیم با مراحل خرید سمعک به شرح زیر پیش بروید:

  • همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در مرحله اول باید به یک متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار بگیرید و یک جلسه مشاوره داشته باشید.
  • در مرحله دوم باید سبک و نوع سمعک ترجیحی خود را تعیین کنید که این مورد را نیز در بخش جداگانه برایتان شرح دادیم. مهم این است که بدانید هر سبک سمعک مزایا و معایب خاص خود را دارد و بهترین سبک برای شما به ترجیحات شخصی، سبک زندگی و شدت کم شنوایی شما مربوط می‌شود.
  • در مرحله سوم ویژگی‌های جانبی سمعک را در نظر بگیرید و ببینید که دنبال چه چیزی هستید. به عنوان مثال، بعضی از سمعک‌ها میکروفن‌های جهت‌دار دارند که صداهای نزدیک گوش را تقویت می‌کنند؛ یا این‌که بعضی دیگر دارای نویزگیر هستند یا قابلیت اتصال بلوتوث و شارژ مجدد دارند.
  • در مرحله چهارم هزینه را در نظر بگیرید. هزینه سمعک بسته به سبک، ویژگی‌های جانبی و برند آن بسیار متفاوت است.
  • مرحله پنجم و آخر مشاوره خرید سمعک نیز این است که باید محصول مدنظر خود را امتحان کنید تا ببینید آیا نیازهای شما را برآورده می‌کند یا خیر و آیا هنگام پوشیدن آن راحت هستید یا نه.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک


بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی OAE برای بررسی حلزون گوش


سمعک را از کجا تهیه کنیم؟

سمعک را فقط می‌توانید از مراکز شنوایی سنجی تهیه کنید، زیرا همان‌طور که بارها در این مقاله گفتیم، سمعک مناسب شما را یک متخصص آموزش دیده تجویز می‌کند. در نتیجه، تهیه سمعک از مراکز دیگر یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود و خیلی قابل اعتماد نیست.

نکات مهم هنگام خرید سمعک

بعضی از نکات مهمی که باید اضافه کنیم، عبارتند از:

  • عمر باتری سمعک را در نظر بگیرید: به عنوان مثال، برخی از گزینه‌ها دارای باتری‌های قابل شارژ هستند که می‌توانند یک شبه شارژ شوند؛ در حالی که برخی دیگر از باتری‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند که هر چند روز یک بار باید تعویض شوند.
  • به گزینه‌های گارانتی و تعمیر نیز توجه کنید: برخی از تولید کنندگان گارانتی‌های طولانی‌مدت ارائه می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر فقط تا مدت زمان معینی پس از خرید تعمیرات رایگان دارند. در نتیجه، گزینه‌های گارانتی و تعمیر یکی از نکات مهم هنگام خرید سمعک محسوب می‌شوند تا از هرگونه هزینه غیرمنتظره‌ای جلوگیری کنند.  
  • شهرت برند را نیز در نظر بگیرید: توصیه می‌شود که یک برند معتبر و معروف را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام دهید یا با متخصص شنوایی سنجی خود مشورت کنید تا ببینید کدام برندها بهترین شهرت را در بازار دارند.
  • به راحتی و تناسب سمعک نیز توجه به خرج دهید: اگر سمعک انتخابی به درستی در گوش شما جا نشود، تحریک و درد ایجاد می‌کند. بنابراین، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت باشد.

راهنمای خرید سمعک، مراحل خرید سمعک


بیشتر بخوانید: انواع عفونت گوش؛ علائم، راه های تشخیص و درمان


قیمت سمعک

قیمت سمعک بسته به نوع و ویژگی‌های آن متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت سمعک‌های پایه از ۲ و نیم میلیون تومان شروع می‌شوند تا قیمت‌ سمعک‌های عالی که به ۱۲ میلیون تومان نیز می‌رسند. در نتیجه، دامنه قیمتی گسترده‌ای وجود دارد که باید ببینید کدام یک با بودجه و توقعات شما سازگارتر است.


بیشتر بخوانید: تاثیر کم شنوایی روی گفتار و صحبت کردن کودک


کلام آخر

راهنمای خرید سمعک به شما کمک می‌کند تا یک انتخاب درست داشته باشید و همه جوانب را هنگام خرید در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکته این است که به یک متخصص شنوایی سنجی خوب مراجعه کنید و به دنبال گزینه‌ای باشید که با سبک زندگی، بودجه و ویژگی‌های مورد نظر شما سازگار باشد.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با مراکز فروش سمعک و شنوایی سنجی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: hearingandaudiology

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.