۲۳۹۹۶۲
۱۰
۱۰

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

در حالی که برخی از افراد هیچ‌‌وقت زگیل‌های پوستی را تجربه نمی‌کنند، بعضی دیگر مستعد زگیل هستند. در این مقاله درباره درمان زگیل های پوستی، اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

در حالی که برخی از افراد هیچ‌‌وقت زگیل‌های پوستی را تجربه نمی‌کنند، بعضی دیگر مستعد زگیل هستند. در این مقاله درباره درمان زگیل های پوستی، اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهیم.
در این مقاله می‌خوانید:

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

تشخیص زگیل های پوستی

تشخیص زگیل‌های پوستی برای پزشک، آسان است و در بیشتر موارد، آن‌ها را با یک یا چند روش زیر تشخیص می‌دهد:
معاینه زگیل: در معاینه زگیل، پزشک لایه بالایی زگیل را بررسی می‌کند. 
بیوپسی: در بیوپسی، پزشک از بخش کوچکی از زگیل نمونه برمی‌دارد و آن را برای تجزیه و تحلیل و رد انواع دیگر مشکلات پوستی، به آزمایشگاه می‌فرستد.
درمان شامل از بین بردن زگیل، یا تحریک پاسخ سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس زگیل، یا هر دو است و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

درمان زگیل های پوستی

اکثر زگیل‌های پوستی، بدون درمان به شکل خود به خود از بین می‌روند، البته ممکن است زگیل‌های جدیدی در نزدیکی محل زگیل قبلی ایجاد شوند. برخی از افراد ترجیح می‌دهد که برای درمان زگیل‌های پوستی به پزشک مراجعه کنند، چون درمان‌های خانگی برایشان موثر نیست و زگیل‌ها آزاردهنده‌اند، یا این‌که زیبایی آن‌ها را مختل می‌کنند.
درمان شامل از بین بردن زگیل، یا تحریک پاسخ سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس زگیل، یا هر دو است و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. حتی با درمان هم ممکن است زگیل مجدد عود کند، یا گسترش یابد. پزشکان درمان زگیل را به‌ویژه در درمان کودکان خردسال معمولا با کم‌دردترین روش‌ها انجام می‌دهند. 
پزشک ممکن است یکی از روش‌های زیر را بر اساس محل زگیل، علائم و ترجیحات شما پیشنهاد کند. این روش‌ها گاهی همراه با درمان‌های خانگی مانند استفاده از اسید سالیسیلیک استفاده می‌شوند.

داروی لایه‌بردار قوی (اسید سالیسیلیک)

داروهای قوی تجویزی برای درمان زگیل، شامل استفاده از اسید سالیسیلیک در کنار سایر روش‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که اسید سالیسیلیک در ترکیب با کرایوتراپی موثرتر است.

انجماد (کرایوتراپی)

انجماد یا کرایوتراپی، درمانی است که در مطب پزشک انجام می‌شود و شامل استفاده از نیتروژن مایع روی زگیل است. انجماد باعث ایجاد تاول در زیر و اطراف زگیل می‌شود. سپس، بافت مرده، ظرف یک هفته یا بیشتر از بین می‌رود. این روش همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل‌های ویروسی تحریک کند و احتمالا به تکرار درمان نیاز خواهید داشت.
عوارض جانبی کرایوتراپی شامل درد، ایجاد تاول و تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان است. به این دلیل که این تکنیک می‌تواند دردناک باشد، معمولا برای درمان زگیل‌های کودکان خردسال استفاده نمی‌شود.

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

سایر اسیدها 

اگر اسید سالیسیلیک، یا انجماد در درمان زگیل پوستی موثر نبود، پزشک ممکن است اسید تری کلرواستیک را امتحان کند. در این روش پزشک ابتدا سطح زگیل را می‌تراشد و سپس اسید را با خلال دندان چوبی روی پوست شما می‌زند. نیاز است که این درمان هر هفته تکرار شود و عوارض جانبی آن شامل سوزش است.

جراحی 

در جراحی، پزشک بافت مزاحم را برمی‌دارد. ممکن است در ناحیه تحت درمان جای زخم باقی بماند.

لیزر درمانی

درمان با لیزر، رگ‌های خونی ریز را می‌سوزاند. بافت عفونی از بین می‌رود و زگیل می‌افتد. شواهد کمی وجود دارد که این روش به خوبی جواب بدهد و می‌تواند باعث درد و زخم شود.

بیشتر بخوانید: لیزر اربیوم چیست؟

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

درمان زگیل های پوستی با سبک زندگی و روش های خانگی

درمان خانگی اغلب در از بین بردن زگیل‌های رایج موثر است، مگر اینکه سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت داشته باشید. این روش‌ها را امتحان کنید:

داروی لایه بردار (اسید سالیسیلیک)

محصولات رفع زگیل بدون نسخه مانند اسید سالیسیلیک به صورت پچ، پماد، پد و مایع در دسترس هستند. برای درمان زگیل‌های معمولی، به دنبال محلول 17 درصد اسید سالیسیلیک باشید. این محصولات معمولا به صورت روزانه و اغلب برای چند هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، قبل از استفاده از محصول، زگیل را چند دقیقه در آب گرم خیس کنید. پوست مرده را با استفاده از سمباده یکبار مصرف یا سنگ پا جدا کنید.
اگر پوست شما بیش از حد تحریک می‌شود، تعداد دفعات استفاده از این روش را برای درمان زگیل کاهش دهید. اگر باردار هستید، قبل از استفاده از محلول اسید با پزشک خود مشورت کنید.

انجماد

برخی از محصولات نیتروژن مایع، به صورت مایع یا اسپری بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی اچ پی وی

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

نوار چسب

به مدت شش روز روی زگیل را با نوار چسب مخصوص زگیل که از داروخانه خریده‌اید بپوشانید. سپس آن را در آب خیس کنید و بافت مرده را به آرامی با سنگ پا، یا سنباده یکبار مصرف جدا کنید. اجازه دهید زگیل حدود 12 ساعت در معرض هوا قرار گیرد و سپس این روند را تا زمانی که زگیل از بین برود، تکرار کنید.

چطور برای ملاقات با پزشک آماده شوید

احتمالا در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه خواهید کرد، اما ممکن است به متخصص پوست ارجاع داده شوید. انجام نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید:

آنچه قبل از ملاقات با پزشک باید انجام دهید

فهرستی از تمام داروهایی را که به طور منظم مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل‌های غذایی و دوز روزانه مصرف هر کدام را همراه داشته باشید. همچنین بهتر است این سئوالات را از پزشک خود بپرسید:
  • چه چیزی باعث ایجاد زگیل می‌شد؟
  • اگر زگیل را درمان کنم، آیا مجددا ایجاد می‌شود؟ 
  • چه نوع درمان‌هایی برای از بین بردن زگیل موجود است و کدام را توصیه می‌کنید؟
  • چه نوع عوارض جانبی را باید انتظار داشته باشم؟
  • اگر این ضایعات زگیل نباشند، چه آزمایشاتی را باید انجام بدهم؟
  • چگونه می‌توانم از زگیل جلوگیری کنم؟

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

سئوالاتی که پزشک از شما می‌پرسد

پزشک نیز ممکن است سئوالاتی را از شما بپرسد که شامل این موارد است:
  • اولین بار چه زمانی متوجه زگیل شدید؟
  • آیا تا به حال زگیل داشته‌اید؟ 
  • چرا می‌خواهید زگیل را درمان کنید؟ به دلیل درد، یا مشکلات زیبایی؟ 
  • از چه روش‌هایی برای درمان زگیل‌هایتان استفاده کرده‌اید؟ مدت زمان استفاده چقدر بوده و چه نتایجی داشته؟

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

آیا می توان از زگیل پیشگیری کرد؟

راه‌هایی برای پیشگیری از زگیل یا جلوگیری از انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن وجود دارد. این دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید:
  • دست‌های خود را مرتب بشویید، به‌ویژه اگر با فردی که زگیل دارد، در تماس بوده‌اید.
  • زگیل را نکنید.
  • زگیل‌ها را با بانداژ بپوشانید.
  • دست و پای خود را خشک نگه دارید.
  • هنگامی که در رختکن یا مکان‌هایی مانند استخر هستید، از دمپایی استفاده کنید.

درمان زگیل های پوستی، راحت تر از آن است که فکر می کنید

خلاصه

زگیل‌ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما می‌توانند ناراحت‌کننده و گاهی اوقات دردناک باشند. بسیاری از انواع درمان بدون نسخه می‌توانند زگیل را برطرف کنند، اما اگر زگیل تغییر رنگ داد، دردناک شد، یا اگر مشکوک هستید که زگیل ممکن است ضایعه‌ای بجز زگیل باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 
زگیل‌ها مسری هستند، اما می‌توانید برای جلوگیری از انتشار، یا ابتلا به آن‌ها اقدامات احتیاطی انجام دهید که شامل شستن مکرر دست‌ها و پوشیدن دمپایی در رختکن‌های عمومی یا استخر است.
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 
منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.