۲۳۹۹۱۸
۸
۸

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

شاید شما هم متوجه شده‌اید که ستون فقرات فرزندتان منحنی است و تشخیص داده شده که او اسکولیوز دارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم با درمان اسکولیوز کودکان آشنا شوید.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

شاید شما هم متوجه انحنای ستون فقرات فرزندتان شده‌اید و پزشک تشخیص داده که او اسکولیوز دارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم با درمان اسکولیوز کودکان آشنا شوید. 
در این مقاله می‌خوانید: 

اسکولیوز کودکان چیست؟ 

اسکولیوز کودکان، یک انحنای جانبی غیر طبیعی در ستون فقرات است. اکثر افراد ستون فقرات نسبتا صافی دارند و به طور کلی، ستون فقرات با انحنای 10 درجه، یا کمتر از این مقدار طبیعی در نظر گرفته می‌شود. ستون فقرات با انحنای بیشتر از ۱۰ درجه به معنی اسکولیوز است. 

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

هدف از درمان اسکولیوز کودکان

هدف از درمان اسکولیوز، جلوگیری از بدتر شدن انحنای ستون فقرات است. گزینه‌های درمانی تا حد زیادی به شدت انحنای ستون فقرات بستگی دارد. انحناهای بین 10 تا 25 درجه در محدوده اسکولیوز خفیف قرار دارند. انحنای بین 25 تا 50 درجه، اسکولیوز متوسط و انحنای بیشتر از ۵۰ درجه، اسکولیوز شدید است.
عوامل دیگری که باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد درمان اسکولیوز کودکان در نظر بگیرید، جنسیت کودک و همچنین موقعیت و الگوی انحنای ستون فقرات هستند. اسکولیوز می‌تواند در طول زمان پیشرفت کند. در این صورت، ممکن است کودک برای جلوگیری از بدتر شدن انحنای ستون فقرات، به استفاده از بریس نیاز داشته باشد. دختران نسبت به پسران بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسکولیوز هستند.

درمان اسکولیوز کودکان

بسته به شدت بیماری، درمان‌های اسکولیوز کودکان، متفاوت است.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

درمان اسکولیوز کودکان؛ گچ گرفتن

در نوزادان و کودکان نوپا، شاید نیاز باشد برای کمک به صاف کردن ستون فقرات، درمان را زودتر شروع کنید. این درمان ممکن است شامل گچ گرفتن کمر کودکان باشد. نمی‌توان گچ را جدا کرد، اما هر چند ماه یک بار با رشد کودک، پزشک این گچ را متناسب با رشد کودک تغییر می‌دهد. 
گاهی راحت‌تر است که ستون فقرات کودک در سال‌های اولیه زندگی، گچ گرفته شود تا این‌که وی مجبور شود در سال‌های بعدی از بریس استفاده کند. هنگامی که کودک بزرگ‌تر شد، ممکن است پزشک برایش یک بریس متحرک تجویز کند. 
بریس‌ها با نگه داشتن ستون فقرات در وضعیت اصلاح شده در حین رشد ستون فقرات، به کنترل اسکولیوز کمک می‌کنند. 

درمان اسکولیوز کودکان، بستن بریس

در کودکانی که برایشان تشخیص زودهنگام اسکولیوز داده شده، درمان با «بریس» همیشه اولین انتخاب است. به طور معمول، بریس‌ها برای درمان انحناهای اسکولیوز خفیف یا متوسط تجویز می‌شوند. بریس‌ها با نگه داشتن ستون فقرات در وضعیت اصلاح شده در حین رشد ستون فقرات، به کنترل اسکولیوز کمک می‌کنند. 
بریس اسکولیوز از پلاستیک ساخته و به گونه‌ای طراحی شده است که با بدن مطابقت داشته باشد. اگر کودک این بریس را در زیر لباس بپوشد، بریس مشخص نمی‌شود چون زیر بازوها و اطراف قفسه سینه، کمر و باسن قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: علت درد مفاصل چیست؟

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

بریس ها چگونه کار می کنند؟

بریس‌ها با فشار دادن به عضلات و استخوان‌های متصل به ستون فقرات کار می‌کنند، ستون فقرات را در جای خود نگه می‌دارند و از انحنای بیشتر آن جلوگیری و به طور معمول انحنای ستون فقرات را صاف می‌کنند. 
به این دلیل که کارایی بریس با تعداد ساعات استفاده از آن افزایش می‌یابد، اکثر کودکان باید بریس‌های خود را به صورت شبانه‌روز بپوشند. نکته دیگر در مورد بریس‌ها این است که آن‌ها فقط برای درمان اسکولیوز در کودکانی که هنوز در حال رشد هستند، طراحی شده‌اند و این کودکان را درمان می‌کنند. برای اکثر بچه‌ها، درمان بریس معمولا بعد از 16 سالگی دیگر جواب نمی‌دهد. وقتی رشد کودک توقف یابد، بعید است که انحنای ستون فقرات بیشتر شود.
فیزیوتراپی نیز می‌تواند به کنترل درد و بهبود وضعیت بدن کمک کند.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

درمان اسکولیوز کودکان؛ روش های جراحی

چندین گزینه درمانی جراحی برای بیماران مبتلا به اسکولیوز متوسط تا شدید وجود دارد تا به حفظ انعطاف و رشد ستون فقرات آن‌ها کمک کند. 

اتصال مهره ها

در این روش، ستون فقرات از طریق برش‌های کوچک در پهلو قابل دسترسی است و در حین جراحی از دوربین مخصوص استفاده می‌شود. پیچ‌های فلزی در مهره‌هایی که ستون فقرات خمیده شده، قرار می‌گیرند و یک طناب پلاستیکی این پیچ‌ها را به هم متصل می‌کند. طناب برای کوتاه کردن سمت بلند منحنی اسکولیوز کشیده می‌شود و به عنوان یک بریس داخلی عمل می‌کند. 
با ادامه رشد کودکان، انحنای ستون فقرات ممکن است در طول زمان اصلاح شود. طناب انعطاف‌پذیر است بنابراین ستون فقرات همچنان می‌تواند حرکت کند و به رشد خود ادامه دهد. بیماران می‌توانند در عرض شش هفته همه ورزش‌ها را انجام دهند.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

تثبیت دینامیکی خلفی

در این روش، برشی روی پشت ایجاد می‌شود. سه پیچ روی ستون فقرات قرار می‌گیرد که با یک میله به یکدیگر متصل می‌شوند تا امکان حرکت و رشد فراهم شود. 

درمان اسکولیوز کودکان نوع شدید، فیوژن 

درمان اسکولیوز کودکان نوع شدید تقریبا همیشه با استفاده از جراحی امکان‌پذیر است. رایج‌ترین نوع جراحی اسکولیوز، «فیوژن» ستون فقرات است که در آن دو یا چند استخوان در ستون فقرات به یکدیگر متصل می‌شوند تا نتوانند به طور مستقل حرکت کنند. پس از جوش خوردن استخوان‌ها، ستون فقرات، دیگر روی ناحیه‌ای که ستون فقرات در آن جوش خورده، رشد نمی‌کند و ستون فقرات روی آن ناحیه حرکت نمی‌کند. در بیشتر موارد، کودکان می‌توانند بیشتر فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند و در عرض سه تا شش ماه می‌توانند انجام بسیاری از ورزش‌ها را از سر بگیرند.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

ورزش و سایر روش های درمانی

انجام ورزش منظم برای کودکان مبتلا به اسکولیوز اهمیت بسیاری دارد. ورزش به بهبود قدرت عضلانی کمک می‌کند و ممکن است هر گونه کمردرد را کاهش دهد. کودکان مبتلا به اسکولیوز معمولا می‌توانند بیشتر انواع ورزش را انجام دهند و فقط در صورت توصیه متخصص باید از فعالیت‌های خاصی اجتناب کنند.
هنوز مشخص نیست که آیا تمرینات خاص کمر، یا فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود اسکولیوز کمک کند یا نه و همه متخصصان آن‌ها را توصیه نمی‌کنند.
شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد درمان‌هایی مانند «استئوپاتی» و «کایروپراکتیک»، می‌تواند به اصلاح انحنای ستون فقرات، یا جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند.

درمان اسکولیوز کودکان، مداخله پزشکی نیاز است؟

خلاصه

با تیم مراقبت‌های بهداشتی فرزندتان در مورد تشخیص اسکولیوز کودکان و خطر بدتر شدن انحنای ستون فقرات صحبت کنید. بسیاری از کودکان با انحنای خفیف، نیازی به بریس یا جراحی ندارند. در چنین شرایطی، روی وضعیت صحیح بدن کودک تمرکز کنید و تقریبا هر شش ماه یک بار قرار ملاقات پزشکی بگیرید. اگر انحنای ستون فقرات کودک رشد و از شدت حدود 25 درجه عبور کرد، ممکن است درمان بریس ضروری باشد. 
خوب است که با یک جراح ارتوپد اطفال مشورت کنید تا بفهمید چه کارهایی باید انجام بدهید. اسکولیوز شدید نیاز به جراحی دارد.
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.