۲۳۹۵۰۹
۲۳
۲۳

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی عملی را در اختیارتان قرار دهیم که به شما کمک می‌کنند شکست‌هایتان را به پله‌هایی برای ترقی تبدیل کنید.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟

شکست بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است و می‌تواند منبع درد، ناامیدی و دلسردی باشد. با این حال، این تجربه تلخ می‌تواند به عنوان یک نیرو محرکه قدرتمند برای رشد، انعطاف پذیری و موفقیت عمل کند و باعث پیشرفت ما در مسیر پیش رو شود. نکته کلیدی در نحوه واکنش ما به شکست‌هایمان نهفته است. این موضوع که ما چگونه با شکست‌هایمان روبرو شویم، از آن‌ها درس بگریم و دوباره به مسیر برگردیم، نقطه عطفی است که نباید از آن غافل شد. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی عملی را در اختیارتان قرار دهیم که به شما کمک می‌کنند شکست‌هایتان را به پله‌هایی برای ترقی تبدیل کنید.


بیشتر بخوانید: تحمل شکست در کودکان، نحوه آموزش


۹ راهکار عملی برای غلبه بر شکست

همه ما کم و بیش می‌دانیم که شکست در زندگی اجتناب ناپذیر است و تنها کاری که از دست ما ساخته است، آماده کردن خود برای رویارویی با این تجربه تلخ است. بسیاری از افراد بعد از مواجهه با شکست در زندگی خود دست از اهداف و آرزوهای خود می‌کشند و مسیر آمده را نیمه کاره رها می‌کنند. در چنین شرایطی اگر بدانیم چگونه با این تجربه دردناک کنار بیاییم، احتمال موفقیت‌مان در مسیر پیش رو چند برابر خواهد شد.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟

۱. احساسات خود را در آغوش بگیرید

  • احساسات خود را بپذیرید: به خود اجازه دهید که احساس غمگینی، ناامیدی یا عصبانیت کنید. شناخت احساسات اولین قدم برای غلبه بر آنهاست و به شما کمک می‌کند که دوباره روی پاهای خود بایستید و ادامه دهید.
  • خود را بیان کنید: با کسی که به او اعتماد دارید، صحبت کنید یا اگر ترجیح می‌دهید این مسئله را به تنهایی حل کنید، درباره آن در یک دفتر روزانه بنویسید و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید. بیان احساسات می‌تواند حس آرامش را برایتان به ارمغان آورد و آسیب آن تجربه را برایتان کم‌رنگ‌تر کند.

۲. تجزیه و تحلیل و یادگیری را فراموش نکنید

  • به تجربه‌ای که از سر گذرانده‌اید، فکر کنید: برای فکر کردن درباره اینکه چه اتفاقی افتاده و چرا نتیجه کار به شکست منجر شده، زمان بگذارید. این روند خود تحلیلی می‌تواند به شما کمک کند از اشتباهات خود درس بگیرید و در تلاش‌های بعدی از انجام آن‌ها اجتناب کنید.
  • به دنبال بازخورد باشید: از دیگران نظر بخواهید و از انتقاد شدن نترسید. انتقاد سازنده می‌تواند بینش‌های ارزشمندی ارائه دهد. البته به یاد داشته باشید که هر فردی مناسب بازخورد دادن به شما نیست و باید به فرد قابل اعتمادی مراجعه کنید که قصد آسیب به شما را در این دوره حساس نداشته باشد.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


۳. دیدگاه خود را تغییر دهید

  • شکست را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید: شکست را به عنوان یک فرصت یادگیری ببینید، نه یک اتفاق تعیین کننده که توانایی شما را زیر سؤال می‌برد. این را به یاد داشته باشید که شکست بخشی از مسیر است و فرصتی در اختیارتان قرار می‌دهد که از اشتباهاتتان درس بگیرید.
  • انتظارات واقع بینانه تعیین کنید: بسیاری از افراد در مسیر رسیدن به اهداف از خود انتظارات بیش از اندازه‌ای دارند که می‌تواند آسیب زننده باشد و آن‌ها را از ادامه مسیر مأیوس کند. همیشه این را به خود یادآوری کنید که موفقیت به ندرت فوری است و برای پیشرفت خود باید صبور باشید.

۴. انعطاف پذیری خود را افزایش دهید

  • خوش بینی را تمرین کنید: در هر جایی از مسیر که قرار دارید، دیدگاه مثبت خود را حفظ کنید. اگر در مرحله‌ای هستید که شکست را تجربه کرده‌اید و نمی‌دانید که باید چگونه از نو شروع کنید و دچار سردرگمی شده‌اید، روی آنچه می‌توانید کنترل کنید، متمرکز شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا ادامه دهید و با اولین شکست امیدتان را از دست ندهید.
  • استقامت و استمرار را در خود پرورش دهید: عزم راسخ و تمایل به استقامت در چالش‌ها را در خود پرورش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا با هر شکستی که در مسیر مواجه شدید، خود را نبازید و بار دیگر با انرژی به مسیر بازگردید.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟


مطالب پیشنهادی: ایجاد انگیزه در کودکان، شش راه اصلی


۵. برنامه ریزی و اقدام کنید

  • اهداف واضح تعیین کنید: یکی از راهکارهایی که شما را از انرژی منفی شکست و عواقب آن خارج می‌کند است است که بار دیگر اهداف خود را به خود یادآوری کنید. تعریف کنید که موفقیت برای شما چگونه است و اهداف قابل دستیابی را برای خود تعیین کنید.
  • ایجاد یک برنامه: اهداف خود را به مراحل قابل اجرا تقسیم کنید. بدون شک بعد از مواجهه با یک شکست، انرژی و انگیزه شما مثل روزهای اول شروع نیست. در چنین شرایطی بهترین راه حل این است که یک برنامه ریزی قابل اجرا و دقیق را برای برداشتن قدم‌های اولیه تنظیم کنید.
  • گام‌های کوچک بردارید: با کارهای قابل مدیریت شروع کنید تا انرژی و انگیزه از دست رفته‌تان دوباره بازگردد. اهداف خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و برای دستیابی به هر یک از آن‌ها برنامه کوتاه مدتی تعیین کنید. یادتان نرود که پیروزی‌های کوچک را در مسیر جشن بگیرید.

۶. به دنبال پشتیبانی باشید

  • با افرادی که شما را تشویق می‌کنند، بیشتر وقت بگذرانید: وقت خود را با افراد امن زندگی خود بگذرانید که شما را تقویت و تشویق می‌کنند. حمایت و همدلی این افراد به شما کمک می‌کند تا بار دیگر عزم خود را جزم کرده و به مسیر بازگردید.
  • یک مربی پیدا کنید: از کسی که بر موانع مشابه غلبه کرده است، راهنمایی بخواهید. مشورت و صحبت با این افراد به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری به شکست‌ها و نحوه مقابله با آن‌ها نگاه کنید زیرا کسی را در کنار خود دارید که قبل از شما تمام این مسیر را پشت سر گذاشته است و راه و چاه را می‌داند.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


۷. از خود مراقبت کنید

  • مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید: در فعالیت‌هایی شرکت کنید که بهزیستی جسمی و روانی را ارتقا می‌دهند. بسیار از افراد بعد از رویارویی با شکست از نظر روانی افسردگی و خستگی شدید را تجربه می‌کنند. این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا بار دیگر انرژی و امید از دست رفته خود را بازیابید.
  • استرس خود را مدیریت کنید: تکنیک‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق را تمرین کنید. این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا بر اضطراب و استرس ناشی از شکست غلبه کنید و روند بهبودی‌تان تسریع شود.

۸. توانایی‌های خود را ارتقا دهید

  • آماده هرگونه تغییر باشید: توانایی خود را در تبدیل شدن به فردی انعطاف پذیر و ریسک‌پذیرتر افزایش داده تا بتوانید رویکرد خود را در صورت نیاز با شرایط موجود تطبیق دهید. افزایش انعطاف پذیری می‌تواند منجر به فرصت‌های غیرمنتظره شود.
  • مهارت‌های جدید بیاموزید: خود را به ابزارها و دانش لازم برای موفقیت مجهز کنید. اگر یکی از دلایل شکست شما نداشتن دانش کافی یا کمبود آن بوده، وقت آن است که دست به کار شوید و مهارت و توانایی خود را در حوزه مورد نظر افزایش دهید. این کار اعتماد به نفس شما را برای ادامه دادن مسیر بالا خواهد برد.

چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟


بیشتر بخوانید: افراد موفق هرگز این کارها را انجام نمی‌دهند


۹. به حرکت رو به جلو ادامه دهید

  • پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید: پیشرفت‌های خود را هر چقدر هم که کوچک باشد جشن بگیرید و از خود برای تمام تلاشی که تا به امروز کرده‌اید، قدردانی کنید.
  • پایداری خود را حفظ کنید: تسلیم نشوید. رویارویی با شکست به این معنی نیست که دست از تلاش بردارید. به پیشروی ادامه دهید، حتی زمانی که سخت است.
  • امیدوار بمانید: به توانایی خود برای غلبه بر چالش‌ها و رسیدن به اهداف خود ایمان داشته باشید و امیدتان را برای رسیدن به اهداف و موفقیت در مسیر پیش رو از دست ندهید.

کلام آخر

همان طور که در پاسخ به سؤال چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم؟ اشاره کردیم، شکست نباید پایان راه باشد. این تجربه تلخ اما آموزنده می‌تواند معلم ارزشمندی باشد که ما را برای ادامه مسیر آگاه‌تر می‌کند. با انجام راهکارهای ذکر شده، می‌توانید انعطاف پذیری و مهارت‌های مورد نیاز برای بازگشت قوی‌تر را توسعه دهید. به یاد داشته باشید که هر شکست شما را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر خواهد کرد.

 

منبع: hbr

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.