۲۳۹۳۵۸
۳۸۵۰
۳۸۵۰

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

این مقاله، پاسخ این پرسش را می‌دهد: چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ اگر استرس دارید، مهم‌ترین قدم برای مدیریت استرس، شناسایی علت آن است.

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

این مقاله، پاسخ این پرسش را می‌دهد: چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ اگر استرس دارید، مهم‌ترین قدم برای مدیریت استرس، شناسایی علت آن است.

در این مقاله می‌خوانید:

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت استرس

اگر استرس دارید، چه این استرس به خاطر شغلتان باشد، چه به دلیل مسائل شخصی‌تر، اولین و مهم‌ترین قدم برای مدیریت استرس، شناسایی علت آن است. شاید در چنین شرایطی، به سیگار کشیدن روی بیاورید، اما بی‌فایده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید روی آوردن به یک کار ناسالم است. کنترل نکردن اوضاع و هیچ کاری نکردن می‌تواند مشکلات شما را بدتر کند.

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

برخی از کلیدهای مدیریت خوب استرس عبارتند از: ایجاد قدرت عاطفی، کنترل موقعیت، داشتن یک شبکه اجتماعی خوب و اتخاذ یک دیدگاه مثبت. در ادامه با روش‌های مدیریت استرس آشنا می‌شوید: 

ورزش کنید

ورزش باعث از بین رفتن استرس نمی‌شود، اما می‌تواند مقداری از شدت استرسی را که احساس می‌کنید کاهش دهد، افکار شما را پاکسازی کند و باعث شود با آرامش بیشتری با مشکلات برخورد کنید.

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

کنترل اوضاع را به دست بگیرید 

اگر فکر کنید نمی‌توانید کاری برای مشکل خود انجام دهید، استرس شما بدتر می‌شود. این احساس از دست دادن کنترل روی شرایط، یکی از دلایل اصلی استرس است.

کنترل اوضاع را در دست گرفتن به خودی خود قدرت‌بخش و بخش مهمی از یافتن راه حلی است که شما را راضی می‌کند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی حسادت کودکان، واکنشی طبیعی است؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

با مردم ارتباط برقرار کنید

داشتن یک شبکه پشتیبانی خوب از همکاران، دوستان و اعضای خانواده می‌تواند مشکلات کاری شما را کاهش دهد و کمک کند تا چیزها را به شکلی متفاوت ببینید. فعالیت‌هایی که با دوستانتان انجام می‌دهید می‌تواند باعث ایجاد آرامش شما شود و استرس را کاهش بدهد.

همچنین صحبت کردن با دوستان ممکن است به شما کمک کند تا راه حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

کمی برای خودتان وقت بگذارید 

بسیاری از ما ساعت‌های طولانی کار می کنیم و اغلب وقت کافی برای انجام کارهایی که واقعا از آن‌ها لذت می‌بریم نداریم. مهم است که مدتی برای معاشرت، تکنیک‌های آرامش یا انجام ورزش وقت بگذارید. می‌توانید سعی کنید چند شب در هفته، زمانی را به «وقت من» اختصاص و کارهای تفریحی را که دوست دارید، انجام بدهید. به این نکته توجه کنید که این کارها، خارج از برنامه‌های شغلی و آموزشی است. 

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن، چرا بچه دار شویم؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

خودتان را به چالش بکشید

تعیین اهداف و چالش‌ها، چه در محل کار و چه در خارج از محل کار، مانند یادگیری یک زبان جدید، یا یک ورزش جدید، می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس شما کمک کند و ممکن است در مقابله با استرس مفید باشد. همچنین می‌تواند شما را به انجام کارها و فعال بودن وادار کند.

از عادات ناسالم خودداری کنید

به الکل، سیگار و کافئین به عنوان راه‌های مقابله با استرس، متکی نباشید. این‌ها ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند، اما راه حل طولانی‌مدت نیستند و حتی ممکن است در درازمدت خودشان باعث ایجاد مسائل و مشکلات جدید شوند. بهتر است با علت استرس خود مقابله کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

به افراد دیگر کمک کنید

شواهد نشان می‌دهد که افرادی که از طریق فعالیت‌های داوطلبانه یا فعالیت‌های خیرخواهانه به دیگران کمک می‌کنند، اغلب انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنند. اگر برای داوطلب شدن وقت ندارید، سعی کنید هر روز به کسی لطف کنید. این لطف می‌تواند مثلا کمک به یک شخص برای عبور از خیابان باشد.

هوشمندانه‌تر کار کنید 

هوشمندانه‌تر کار کردن به این معنی است که کار خود را اولویت‌بندی و روی کارهایی تمرکز کنید که در نتیجه نهایی، تفاوت واقعی ایجاد می‌کنند. بپذیرید که برای همه چیز وقت نخواهید داشت و کم‌اهمیت‌ترین کارها را در فهرست نهایی لیست خود قرار بدهید. 

بیشتر بخوانید: درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

سعی کنید مثبت بمانید

به دنبال نکات مثبت زندگی باشید. در طول روز ببینید چه چیزهایی هست که  برای آن‌ها سپاسگزارید. سعی کنید در پایان هر روز 3 مورد از کارهایی را که خوب پیش رفته، یا به خاطرشان سپاسگزارید یادداشت کنید.

ببینید چه چیزهایی هست که  برای آن‌ها سپاسگزارید. سعی کنید در پایان هر روز ۳ مورد از کارهایی را که خوب پیش رفته، یا به خاطرشان سپاسگزارید یادداشت کنید.

چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید

تغییر دادن یک موقعیت دشوار همیشه امکان‌پذیر نیست. سعی کنید روی چیزهایی که بر آن‌ها کنترل دارید تمرکز کنید. 

از مدیتیشن هدایت شده استفاده کنید

مدیتیشن هدایت‌شده راهی عالی برای منحرف کردن ذهن از استرس زندگی روزمره است. می‌توانید این مدیتیشن‌ها را به راحتی و به صورت آنلاین پیدا کنید و پنج دقیقه روی آرامش تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات مادر و دختر، حل شدنی است؟

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

تنفس عمیق را تمرین کنید

تنفس عمیق، یک راه عالی برای کاهش فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک است. این سیستم، واکنش بدن در مبارزه یا گریز به یک تهدید درک شده را کنترل می‌کند. 

در این تکنیک، به مدت پنج ثانیه نفس عمیق بکشید، به مدت دو ثانیه نفستان را نگه دارید و در مدت پنج ثانیه بازدم انجام بدهید. این کار به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای استراحت و کاهش استرس و اضطراب کلی شما کمک می‌کند.

به مدت پنج ثانیه نفس عمیق بکشید، به مدت دو ثانیه نفستان را نگه دارید و در مدت پنج ثانیه بازدم انجام بدهید.

مدیریت زمان رسانه های اجتماعی

وقت گذراندن در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند استرس ایجاد کند که به علت چیزهایی است که در رسانه‌های اجتماعی ممکن است ببینید. دلیل دیگر این است که شما با وقت گذراندن در این فضا، لذت بردن از دیدن و معاشرت با دوستانتان، بودن در خارج از منزل و لذت بردن از آب و هوا، یا خواندن یک کتاب عالی را از دست می‌دهید. 

علاوه بر این‌ها، وقت گذراندن شبانه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خواب شما را مختل کند و کم‌خوابی باعث افزایش استرس می‌شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

خلاصه

در مقاله چگونه استرس خود را مدیریت کنیم، آموختید که انجام ورزش، مدیریت زمان در رسانه‌های اجتماعی، تنفس عمیق، پرهیز از عادات ناسالم و کمک به افراد دیگر راهکارهایی هستند که می‌توانید برای مدیریت استرس خود به کار  ببرید. اگر حجم استرس به شکلی است که در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کرده، از یک روانشناس کمک بگیرید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: nhs

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.