۲۳۹۳۵۶
۳۰۱۵
۳۰۱۵

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟

بیایید صادق باشیم؛ تمرکز بر چیزهایی مانند کار و درس گاهی اوقات می‌تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، بسیاری از افراد به راحتی حواس‌شان پرت می‌شود یا کارهای خود را فراموش می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات تمرکز نداشتن می‌تواند دلایل جدی‌تری داشته باشد که باید بررسی شوند. روی این مقاله کلیک کنید تا دلایل عدم تمرکز را بشناسید.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟

دلایل عدم تمرکز می‌تواند یک مسئله رایج و ساده مانند استرس یا کمبود خواب باشد، اما در عین حال می‌تواند از افسردگی یا اضطراب نیز ناشی شود. در نهایت، برای این‌که بتوانید مشکل تمرکز نداشتن خود را برطرف کنید، باید علل عدم تمرکز خود را بشناسید و بسته به آن‌ها راهکارهای مختلفی را به کار بگیرید.


بیشتر بخوانید: ۱۵ عادت ساده افراد موفق که نمی دانستید


در این مقاله می‎خوانید:

عدم تمرکز به چه معناست؟

اغلب مردم هر از گاهی مشکل تمرکز دارند، اما اگر اغلب اوقات تمرکز خود را در حین انجام کارها از دست می‌دهید، ممکن است دچار مشکل عدم تمرکز باشید و برای آن دنبال راه حل بگردید. بسیاری از چیزها، مانند عادات روزمره، می‌توانند بر توانایی شما در تمرکز کردن تأثیر بگذارند. در برخی موارد، حتی بعضی از بیماری‌ها نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند.
دامنه توجه شما مدت زمانی است که می‎توانید روی چیزی تمرکز کنید؛ قبل از این‌که نیاز به استراحت داشته باشید یا حواس شما پرت شود. البته حواس همه افراد هر از گاهی پرت می‌شود، اما کسانی که دامنه توجه کوتاهی دارند، اغلب در تمرکز روی کارها و مکالمات‌شان با سایرین به مشکل برمی‌خورند.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟


بیشتر بخوانید: تست شخصیت شناسی/ یک درخت انتخاب کن تا بگویم آدم مسئولیت پذیر، باهوش، تنبل یا زرنگی هستی


نشانه‌ های عدم تمرکز

قبل از آشنایی با دلایل عدم تمرکز، باید نشانه‎های آن را بشناسید. عدم تمرکز می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد بگذارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • مرتکب اشتباهات بی دقتی شدن
  • مشکل در یک جا نشستن
  • ناتوانی در انتخاب و تصمیم‌گیری
  • کمبود انرژی ذهنی
  • گم کردن وسایل
  • فراموش کردن چیزهایی که به تازگی اتفاق افتاده‌اند.

عدم تمرکز شما هم‌چنین می‌تواند توسط چندین عامل خارجی مانند محیط، زمان روز و کار بدتر شود. با این حال، احتمالاً پس از مدتی متوجه خواهید شد که یک یا چند مورد از علائم گفته شده در بالا را دارید و باید دنبال راه حل بگردید.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟


بیشتر بخوانید: چرا فرزندم حواس پرت است؟/ دلایل اصلی تمرکز نداشتن دانش آموزان را بشناسید


چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟

در بعضی از مواقع، عدم تمرکز به طور ناگهانی بروز می‌کند و احتمالاً هیچ دلیل جدی و نگران کننده‌ای ندارد. با این حال، این مسئله همیشه صدق نمی‌کند و 4 مورد از محتمل‌ترین علل عدم تمرکز عبارتند از:

  • خستگی: خستگی و کمبود خواب می‌تواند بر توانایی شما در تمرکز کردن تأثیر بگذارد. در واقع، کم خوابی می‌تواند حافظه کاری و سرعت پردازش شناختی شما را پایین بیاورد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محرومیت مغز از استراحت کافی می‌تواند باعث آسیب سلول‌های مغز شود.
  • مشکلات زندگی روزمره: وقتی کارهای زیادی دارید، تمرکز روی تک تک آن‌ها ممکن است دشوار باشد. حالت عاطفی شما به تمرکز گره خورده است. بنابراین وقتی در مورد چیزی هیجان زده هستید، آدرنالین شما افزایش می‌یابد و مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث اضطراب و عدم تمرکز شود.
  • درگیری و مشغولی زیاد: انجام چندین کار به طور همزمان اغلب باعث کاهش کیفیت کار و هم‌چنین ناامیدی و استرس می‌شود که به نوبه خود می‌تواند سطح تمرکز شما را کاهش دهد.
  • عدم علاقه به کار یا درس: وقتی می‌خواهیم از انجام کاری اجتناب کنیم، اغلب در مورد آن بهانه می‌آوریم و سعی می کنیم که به جای رسیدگی به آن، کارهای دیگر انجام دهیم. این عدم تمرکز بیشتر ناشی از تعلل است و نه ناتوانی در تمرکز.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟


بیشتر بخوانید: ۷ راهکار عالی برای آن که حافظه قوی تری داشته باشید


چه بیماری هایی باعث عدم تمرکز می‌ شوند؟

علت عدم تمرکز را می‌توان در بعضی از بیماری‌های روانی مانند سندرم پس از ضربه مغزی یا اضطراب نیز جستجو کرد. برخی از اختلالاتی که می‌توانند در تمرکز شما مشکل ایجاد کنند، عبارتند از:

  • اختلال ADHD: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، وضعیتی است که در دوران کودکی شروع می‌شود و افراد مبتلا به ADHD ممکن است یا مشکل در تمرکز یا بیش فعالی یا هر دو را تجربه کنند.
  • ضربه مغزی: این اتفاق از یک ضربه خفیف به سر رخ می‌دهد که می‌تواند باعث از دست دادن حافظه، استفراغ و خستگی شود.
  • زوال عقل: در زوال عقل، فرد حافظه خود را از دست می‌دهد و دچار اختلال در قضاوت می‌شود. این وضعیت معمولاً در افراد مسن اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات می‌تواند به صورت تمرکز ضعیف یا عدم تمرکز نیز ظاهر شود.
  • اینسومنیا: اینسومنیا مشکل در به خواب رفتن و به خواب ماندن است. هما‌نطور که قبلاً گفتیم، کمبود خواب نیز می‌تواند یک دلیل عدم تمرکز باشد.
  • افسردگی: نوعی اختلال روانی است که در آن فرد خلق و خوی افسرده دارد و علاقه خود را به فعالیت‌های لذت‌بخش قبلی از دست می‌دهد. افسردگی می‌تواند در تمرکز کردن نیز مشکل ایجاد کند.
  • اضطراب: این نوعی نگرانی و ترس شدید و مداوم در موقعیت‌های روزمره است که انواع مختلفی دارد و اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال هراس و موارد دیگر را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که هر کدام از این‌ها با علائم و نشانه‌های متفاوتی از جمله مشکل در تمرکز کردن همراه هستند.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟


بیشتر بخوانید: اگر حواس پرت و کم حافظه هستید این ۵ خوراکی را میل کنید


روش‌ های افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز، از همه مهم‌تر این است که خواب باکیفیت داشته باشید. در واقع، حداقل هفت تا هشت ساعت در شب باید به بدن خود فرصت استراحت و ترمیم بدهید تا از حواس پرتی در امان بمانید. پس اگر مشکل خواب دارید و آن را دلیل تمرکز نداشتن خود می‌دانید، می‌توانید از توصیه‌های زیر کمک بگیرید:

  • سعی کنید یک برنامه منظم برای زمان خواب و بیداری خود داشته باشید و به آن متعهد بمانید.
  • حداقل 30 دقیقه قبل از خواب، تلفن همراه خود را کنار بگذارید و تلویزیون نیز تماشا نکنید.
  • سعی کنید الکل یا کافئین ننوشید و نزدیک به زمان خواب خود، غذا نخورید.
  • یک محیط خواب راحت برای خودتان مهیا کنید و بدانید که اتاق خواب شما باید احساس آرامش و راحتی داشته باشد.
  • در صورت احساس خواب آلودگی، چند چرت کوتاه در طول روز داشته باشید تا انرژی شما تجدید شود.
  • روتین قبل از خواب می‌تواند به آماده سازی ذهن و بدن شما برای یک خواب خوب و کافی کمک کند. پس می‌توانید قبل از خواب چند صفحه کتاب بخوانید یا یک ساعت قبل از خواب یک فنجان چای گیاهی گرم و بدون کافئین میل کنید.

برای افزایش تمرکز خود می‌توانید راه‌های دیگری را نیز امتحان کنید. به عنوان مثال، کمی در بیرون پیاده‌روی کنید یا حرکات کششی انجام دهید. واقعیت این است که برای بهره‌مندی از فواید ورزش روی تمرکز، هیچ نیازی نیست که حتماً فعالیت‌های شدید انجام دهید.
علاوه بر این، بسته به علت تمرکز نداشتن خود غذاهای مغذی بخورید و اهمیت یک رژیم غذایی متعادل را فراموش نکنید؛ چرا که زندگی با غذای ناسالم ممکن است بر تمرکز و سطح انرژی شما تأثیر منفی ‌بگذارد. پس سعی کنید میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود وارد کنید.
در نهایت، اگر فکر می‌کنید که ناتوانی شما در تمرکز ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند اضطراب یا افسردگی باشد، زمان آن رسیده است که با یک متخصص روان شناسی صحبت کنید و کمک حرفه‌ای بگیرید.

چرا نمی توانید تمرکز کنید؟


بیشتر بخوانید: چند ترفند ساده برای آن که بیش از حد فکر نکنید


کلام آخر

دلایل عدم تمرکز می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات ساده روزمره گرفته تا مسائل جدی‌تر را شامل شود. یکی از مهم‌ترین دلایل را می‌توان به بی خوابی و استرس نسبت داد که با سبک زندگی سالم و تقویت عادت‌های درست قابل ترمیم است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است مشکلات جدی‌تری مانند افسردگی یا زوال عقل وجود داشته باشد که نیاز به توجه پزشکی و کمک حرفه‌ای دارند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین روان شناسی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: brightside

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.