۲۳۹۹۰۰
۳۸
۳۸

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

استفاده از بیهوشی عمومی در دندانپزشکی اطفال یک روش معمول است که برای برطرف کردن مشکلات دندانی کودکان مضطرب کاربرد دارد. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی آشنا شوید.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی به این صورت است که کودک شما با بیهوشی عمومی در خواب عمیق فرو می‌رود تا دندانپزشک بتواند با خیال راحت کار درمان مشکلات دندانی فرزندتان را انجام دهد. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره دندانپزشکی کودک با بیهوشی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی چیست؟

استفاده از بیهوشی عمومی نوعی تکنیک مدیریت رفتار با کمک دارو است که کودک شما را به خواب عمیقی فرو می‌برد و به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا دندان‌های او را به طور موثر درمان کند. بیهوشی عمومی بیشتر در درمان کودکانی استفاده می‌شود که نیاز به درمان‌های گسترده دندانپزشکی دارند و مضطرب هستند و به دلیل سن کم خود از محیط دندانپزشکی می‌ترسند. درمان‌های گسترده دندانی نیز می‌توانند مشکلات چندین دندان که نیاز به رسیدگی همزمان دارند را شامل ‌شوند. این درمان‌ها عبارتند از:

  • چندین مشکل کانال ریشه
  • روکش کردن چندین دندان
  • کشیدن یا درآوردن چند دندان
  • قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی
  • پر کردن چندین دندان

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی


بیشتر بخوانید: ترس کودک از دندانپزشکی (۱)‎


چه کودکانی به دندانپزشکی تحت بیهوشی نیاز دارند؟

گاهی اوقات دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی به یک امر ضروری تبدیل می‌شود. این مواقع عبارتند از:

  • کودکان زیر 3 سال که نمی‌توانند بی حرکت بنشینند و با دندانپزشک خود همکاری کنند، بهتر است در حین کارهای دندانپزشکی بیهوش باشند. ناتوانی کودکان در بی حرکت ماندن می‌تواند به طور جدی کیفیت درمان‌های دندانپزشکی را پیچیده کند و تحت تاثیر قرار دهد.
  • در شرایطی که بیش از دو دندان نیاز به درمان دارند و چندین روش دندانپزشکی باید به طور همزمان انجام شوند که هم وقت گیر هستند و هم نیاز به دقت زیاد دارند.
  • اگر کودک شما فوبیای دندانپزشکی یا رفلکس تهوع دارد و به داروهای بی حس کننده موضعی حساسیت نشان می‌دهد.
  • کودکان با آسیب شناسی عصبی خاص و ناتوانی‌های رشدی که نمی‌توانند خواسته‌های دندانپزشک خود را دنبال کنند. هم‌چنین، کودکان مبتلا به آسم برونشیال و نقص رشدی که بهتر است در حین انجام کارهای دندانپزشکی هوشیار نباشند.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی


بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماری های دندانی در کودکان: ۱۰ نکته مهم


مزایای دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

دندانپزشکی کودک با بیهوشی مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  • کودک شما در حین عمل خواب است. به همین دلیل، گریه نمی‌کند و نمی‌ترسد و در طول درمان دندان هیچ گونه احساسات منفی نیز ندارد.
  • دندانپزشک اطفال در طول درمان تحت بیهوشی عجله‌ای ندارد و حواسش با رفتار بی قرار کودک شما پرت نمی‌شود. به همین دلیل می‌تواند تمام کارهای دندانپزشکی را با دقت کامل انجام دهد.
  • درمان‌های دندانپزشکی متعدد و گسترده فقط با یک بار مراجعه به دندانپزشک قابل انجام هستند و دیگر نیازی به ویزیت‌های چند باره نیست؛ چرا که دندانپزشک اطفال به پشتوانه بیهوشی عمومی، چندین روش را به طور همزمان انجام می‌دهد.     
  • با این روش، کودکان مبتلا به آسیب شناسی‌های شدید سیستم عصبی، به عنوان مثال، فلج مغزی و صرع نیز می‌توانند درمان‌های دندانپزشکی لازم خود را با خیال راحت دریافت کنند.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی


بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان در شمال تهران


آمادگی های لازم قبل از بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی نیاز به یک سری آمادگی‌هایی دارد که عبارتند از:

  • ارزیابی: قبل از انجام این روش، مشاوره با دندانپزشک اطفال الزامی است. دندانپزشک کودک شما بسته به وضعیت بالینی و عکس‌های اشعه ایکس دندان، در مورد دوره درمانی لازم تصمیم خواهد گرفت. سایر گزارش‌های آزمایشگاهی و سابقه پزشکی کودک شما نیز باید بررسی شوند تا همه چیز تحت کنترل باشد.
  • محدودیت غذا و مایعات: هنگام بیهوشی عمومی معده کودک باید خالی باشد. به همین دلیل، قبل از بیهوشی کودک شما، دستورالعمل‌های غذایی خاصی که متناسب با سن او هستند، به شما ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان


طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

متخصص بیهوشی تعیین می‌کند که بهترین روش برای تزریق بیهوشی به کودک شما کدام است. به طور معمول، بیهوش کردن کودک از طریق IV انجام می‌شود. در این روش، متخصص برای بی حس کردن درد ناشی از تزریق، یک کرم بی حس کننده روی بازوی کودک شما اعمال می‌کند تا بعد از آن، تزریق بیهوشی عمومی و اصلی را انجام دهد. روش‌های دیگری نیز برای دندانپزشکی بیهوشی کودکان وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به بیهوشی از طریق دهان یا بینی بسته اشاره کرد.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی


بیشتر بخوانید: متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران


مراقبت های بعد از بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

کودک شما زمانی از کلینیک مرخص می‌شود که به هوش بیاید و هوشیار باشد. در واقع، پس از این روش، کودکان اغلب به مدت چند ساعت احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که کودک شما تا 24 ساعت آینده در خانه بماند و استراحت کند.
در صورت نیاز، چند آنتی بیوتیک و مسکن نیز ممکن است تجویز شوند. هم‌چنین، توصیه‌های غذایی را نیز باید جدی بگیرید و به تمام گفته‌های دندانپزشک کودک خود عمل کنید. در آخر، موثرترین راه برای بهبودی ایمن و راحت فرزندتان این است که یک محیط شاد و آرام برای او مهیا کنید.


بیشتر بخوانید: هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳


عوارض بیهوشی در کودکان

عوارض جانبی بالقوه بیهوشی عمومی عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ

این عوارض نادر و معمولاً خفیف هستند. با این حال، شما باید نگرانی‌های خود را در جلسه مشاوره با دندانپزشک فرزندتان در میان بگذارید و تمام سوالات خود را بپرسید. هم‌چنین، در صورت مشاهده هر نوع علامت مشکوک و نگران کننده، در اسرع وقت با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی


بیشتر بخوانید: کاربرد لیزر در دندانپزشکی نوین


کلام آخر

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی زمانی انجام می‌شود که کودک شما مضطرب و ناآرام است یا کمتر از ۳ سال دارد و نمی‌تواند در حین کارهای دندانپزشکی بی حرکت بنشیند. در واقع، تزریق بیهوشی عمومی به کودک شما کاری می‌کند که او به یک خواب عمیق فرو برود و دندانپزشک اطفال بتواند مشکلات دندانی او را با خیال راحت و حواس جمع درمان کند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین دندانپزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: panditclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.