۲۳۹۳۸۲
۴۸۸۹
۴۸۸۹

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟

شاید رنگ ادرار چیزی نباشد که بخواهید به آن توجه کنید، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید تغییر رنگ و قوام ادرار می‌تواند اطلاعات مفیدی را درباره رژیم غذایی و سلامت شما در اختیارتان قرار دهد. روی این مقاله کلیک کنید تا با علت تغییر رنگ ادرار آشنا شوید.

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟

علت تغییر رنگ ادرار می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله سلامت و عادات فردی و هم‌چنین، عفونت دستگاه ادراری یا خوردن برخی از غذاها مرتبط باشد. به طور کلی، ممکن است ادرار شفاف نشان دهد که شما بیش از حد آب می‌نوشید؛ در حالی که ادرار قهوه‌ای تیره ممکن است نشان دهنده بیماری کبد باشد. پس باید به خواندن ادامه دهید تا با تمام عوامل تغییر رنگ ادرار آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ ادرار معمولی زرد است که البته از زرد شفاف تا مایل به نارنجی، جای تغییر دارد. به طور کلی، رنگ ادرار شما بیشتر تحت تاثیر مقدار مایعاتی که می‌نوشید قرار می‌گیرد و بوی ادرار نیز می‌تواند بسته به رژیم غذایی شما متفاوت باشد.
گاهی اوقات تغییراتی که در رنگ، قوام یا بوی ادرار رخ می‌دهند، موقت و بی ضرر هستند. این تغییرات ممکن است در نتیجه خوردن برخی از غذاها یا مصرف بعضی از داروها و ویتامین‌ها ایجاد شوند. با این حال، در بعضی دیگر از موارد، موضوع جدی‌تر است و رنگ ادرار شما به دلیل بعضی از بیماری‌ها تغییر می‌کند.


بیشتر بخوانید: هشدار! اگر ادرارتان به این رنگ درآمد سریعا به پزشک مراجعه کنید


علائم تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار علامت واضحی دارد. در واقع، فقط کافی است که به رنگ ادرار خود توجه کنید تا تغییرات آن را به راحتی تشخیص دهید. علاوه بر این، بسته به علت تغییر رنگ ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید که باید تمام آن‌ها را به پزشک خود اطلاع دهید. ادرار بعضی از افراد نه تنها تغییر رنگ می‌یابد، بلکه ممکن است بدبو نیز شود. هم‌چنین، ادرار بعضی از افراد ممکن است کف کند و به طور کلی، با حالت طبیعی خود فرق داشته باشد.

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟


بیشتر بخوانید: نشانه های عفونت دستگاه ادراری در زنان چیست؟


علت تغییر رنگ ادرار

رنگ ادرار شما می‌تواند به علل مختلفی تغییر پیدا کند. در زیر هر کدام از آن‌ها را به طور جدا بررسی کرده‌ایم:

علت تغییر رنگ ادرار به زرد کم‌رنگ

اول از همه باید بگوییم که این تغییر رنگ نیازی به نگرانی ندارد. در حالت عادی، اگر به اندازه کافی آب نوشیده باشید، ادرار شما به رنگ زرد کم‌رنگ درمی‌آید. البته اگر ادرار شما زرد کم‌رنگ نبود، سریع نگران نشوید. فقط سعی کنید تا مصرف آب خود را در طول روز افزایش دهید و به این ترتیب، از ابتلا به سنگ کلیه در امان بمانید.

علت تغییر رنگ ادرار به زرد پررنگ

یک علت تغییر رنگ ادرار می‌تواند مربوط به مصرف ویتامین‌ها باشد. در واقع، ویتامین‌های با دوز بالا می‌توانند ادرار شما را به رنگ روشن و تقریباً زرد نئونی تبدیل کنند. از این نظر، شایع‌ترین مقصر ممکن، ویتامین B۲ است که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می‌شود و در اکثر مولتی ویتامین‌ها وجود دارد. رنگ نئونی ادرار ضرری به شما نمی‌رساند و فقط نشان می‌دهد که شما باید مصرف ویتامین خود را تا حد نیاز بدن‌تان کاهش دهید.

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟


بیشتر بخوانید: علائم انسداد مجاری ادرار؛ نشانه‌ ها و درمان


علت تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

ادرار قرمز یا صورتی می‌تواند نشانه یک مشکل خفیف یا جدی باشد. نگرانی بزرگ در مورد هر نوع ادرار صورتی یا قرمز خونریزی است که هماچوری نامیده می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از عفونت دستگاه ادراری (UTI)، سنگ کلیه و حتی چیزهای جدی‌تری مانند سرطان دستگاه ادراری باشد. البته قبل از این‌که خیلی نگران شوید، بد نیست که به رژیم غذایی خود نیز نگاه بیندازید؛ چرا که مصرف لبو، چغندر و انواع توت‌ها، به خصوص شاه توت نیز می‌توانند از عوامل تغییر رنگ ادرار به صورتی روشن تا زرشکی باشند.

علت تغییر رنگ ادرار به نارنجی

ادرار نارنجی احتمالاً نوعی عارضه جانبی بی خطر مربوط به یکی از داروهای مصرفی شما است. به عنوان مثال، داروی فنازوپیریدین برای تسکین علائم درد و ناراحتی ادراری استفاده می‌شود. این دارو حاوی رنگی است که می‌تواند رنگ ادرار شما را نارنجی کند. ریفامپین نیز که برای درمان سل استفاده می‌شود، می‌تواند این عارضه جانبی شگفت‌انگیز را داشته باشد. جالب است بدانید که هویج نیز همین کار را انجام می‌دهد!

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟


بیشتر بخوانید: عفونت ادراری؛ مشکلی که در زنان بیشتر به چشم می خورد


علت تغییر رنگ ادرار به سبز یا آبی

سودوموناس، نوعی باکتری است که می‌تواند باعث عفونت ادراری شود و ادرار شما را به رنگ سبز مایل به آبی تغییر دهد. البته این اتفاق بسیار غیر‌معمول محسوب می‌شود و اغلب در افرادی که کاتتر دارند اتفاق می‌افتد. به غیر از این، خوردن مارچوبه نیز می‌تواند رنگ ادرار شما را به سبز روشن تغییر دهد.

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای

دلیل تغییر رنگ ادرار را می‌توان در مشکلات جدی‌تر نیز جستجو کرد. ادرار قهوه‌ای می‌تواند ناشی از رنگدانه‌های چیزی باشد که خورده‌اید، اما یکی از عوارض جانبی شناخته شده بیماری کبدی نیز هست. رابدومیولیز یا آزاد شدن پروتئین در جریان خون نیز وضعیتی است که در اثر ورزش شدید یا ضربه ایجاد می‌شود و می‌تواند ادرار شما را قهوه‌ای رنگ کند. علاوه بر این، اگر خون در دستگاه ادراری شما لخته ایجاد کند و به سرعت دفع نشود، ادرار را به رنگ بسیار تیره‌ای تبدیل می‌کند.

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در خصوص عفونت کلیه بدانید


علت ادرار ابری یا کف‌آلود

شاید شما دارای رژیم غذایی کتوژنیک هستید یا شاید دوست ندارید بجز استیک غذای دیگری بخورید! در هر صورت، داشتن یک رژیم غذایی با پروتئین بسیار بالا می‌تواند گاهی اوقات باعث ایجاد پروتئین در ادرار و کف آلود شدن آن شود. این ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز اتفاق بیفتد. در برخی موارد، ادرار کدر یا شیری رنگ نیز می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پس علاوه بر بررسی تغییر رنگ ادرار خود باید به حالت آن نیز توجه کنید.

علت ادرار شفاف

ادرار شفاف ممکن است به این دلیل باشد که شما در مصرف آب خود زیاده‌روی کرده‌اید. افرادی که دچار سنگ کلیه مکرر می‌شوند، باید سعی کنند ادراری نزدیک به شفاف داشته باشند، اما برای بقیه، ادرار زرد رنگ نیز هیچ اشکالی ندارد.

رنگ ادرار نشان دهنده چیست؟


بیشتر بخوانید: تکرر ادرار در زنان، علت، علائم، تشخیص و درمان!


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی موارد، رنگ غیرطبیعی ادرار می‌تواند نگران کننده باشد. اگر ادرار شما به شکل موارد زیر است، در اسرع وقت باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونین (حتی اگر فقط یک بار اتفاق بیفتد.)
  • رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره
  • رنگ دائماً غیرطبیعی که نمی‌توانید دلیلی برای آن پیدا کنید.
  • رنگ صورتی، قرمز یا قهوه‌ای دودی که به رژیم غذایی یا داروهای مصرفی شما ارتباطی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اسپاسم مثانه چیست؟ | علائم و درمان اسپاسم مثانه


کلام آخر

علت تغییر رنگ ادرار در بسیاری از مواقع به غذاها یا داروهایی که مصرف می‌کنید برمی‌گردد. با این حال، این چیزی نیست که بخواهید از کنارش بگذرید یا به آن بی توجهی کنید؛ چرا که گاهی اوقات، مشکلات جدی‌تری مانند عفونت‌، سنگ کلیه و حتی سرطان نیز می‌توانند در تغییر یافتن رنگ ادرار شما نقش داشته باشند.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: rightasrain

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.