۲۳۹۹۹۷
۳۷
۳۷

ماموگرافی هالوژیک

ماموگرافی هالوژیک، همچنین به عنوان توموسنتز دیجیتال شناخته می‌شود، یک فناوری تصویربرداری پیشرفته است که غربالگری سرطان سینه را در سال‌های اخیر متحول کرده است.

ماموگرافی هالوژیک

سرطان سینه یک نگرانی عمده برای سلامتی در سراسر جهان است و تشخیص زودهنگام برای درمان موثر آن بسیار مهم است. ماموگرافی هالوژیک، همچنین به عنوان توموسنتز دیجیتال شناخته می‌شود، یک فناوری تصویربرداری پیشرفته است که غربالگری سرطان سینه را در سال‌های اخیر متحول کرده است. در این مقاله بیشتر درباره این نوع ماموگرافی و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: ماموگرافی یا سونوگرافی؟ تفاوت این دو را بدانید!


ماموگرافی هالوژیک چیست و چه کاربردی دارد؟

ماموگرافی هالوژیک شکل پیشرفته ای از تصویربرداری پستان است که در آن تصاویر متعددی از پستان در زوایای مختلف گرفته می‌شود و سپس به صورت یک تصویر سه بعدی بازسازی می‌شود. این فناوری بخشی از سیستم ماموگرافی Hologic Selenia Dimensions محسوب می‌شود که برای بهبود تشخیص سرطان سینه طراحی شده است.

ماموگرافی هالوژیک

چگونه کار می‌کند؟

این سیستم چندین عکس از سینه را از زوایای مختلف می گیرد و جلوه ای لایه ای ایجاد می‌کند. رادیولوژیست‌ها می‌توانند بافت‌های متعدد پستان را به صورت یک لایه در یک زمان بررسی کنند که به شناسایی و مشخص کردن ساختارهای فردی بدون سردرگمی بافت‌های همپوشانی کمک می‌کند.

استفاده از ماموگرافی هالوژیک معمولا برای تشخیص سرطان پستان است. این به ویژه برای زنان با بافت سینه متراکم که در آن ماموگرافی معمولی ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد مفید است. ثابت شده که این فناوری ۲۰ تا ۶۵ درصد سرطان‌های مهاجم سینه را در مقایسه با ماموگرافی ۲ بعدی به تنهایی شناسایی می‌کند. علاوه بر این، نیاز به تماس با بافت سینه در حین عکسبرداری را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و استرس و ناراحتی را برای بیماران به حداقل می‌رساند.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


مزایای ماموگرافی هالوژیک چیست؟

غربالگری سرطان پستان جزء حیاتی مراقبت های بهداشتی زنان است و ماموگرافی هالوژیک به عنوان یک روش برتر برای تشخیص زودهنگام ظاهر شده است. این فناوری تصویربرداری پیشرفته مزایای متعددی را نسبت به ماموگرافی معمولی ارائه می‌دهد.

ماموگرافی هالوژیک

بهبود نرخ تشخیص سرطان

یکی از مهم‌ترین مزایای ماموگرافی هالوژیک توانایی آن در تشخیص سرطان‌های تهاجمی‌تر پستان است. مطالعات نشان داده اند که می‌تواند ۲۰ تا ۶۵ درصد سرطان‌های مهاجم سینه را در مقایسه با ماموگرافی ۲ بعدی شناسایی کند. این افزایش در نرخ تشخیص به ویژه برای سرطان‌های تهاجمی بسیار مهم است، سرطان‌هایی که احتمال بیشتری برای گسترش دارند و تهدید کننده زندگی هستند.

کاهش تماس با بدن

یکی دیگر از مزایای کلیدی این نوع ماموگرافی، کاهش تماس های غیر ضروری برای تصویربرداری اضافی است. ماموگرافی هالوژیک تصاویر واضح تری ارائه می‌دهد که احتمال تشخیص اشتباه را کاهش خواهد داد. در نتیجه، بیماران اضطراب و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند و در مقایسه با ماموگرافی دوبعدی ۱۲ تا ۴۰ درصد تماس با یدن بیمار کاهش می‌یابد.

کیفیت تصویربرداری عالی

تصاویر سه بعدی تولید شده توسط ماموگرافی هالوژیکی جزئیات فوق العاده واضحی را ارائه می‌دهند که امکان تجسم بهتر توده ها و اعوجاج های مرتبط با سرطان را فراهم می‌کند. این افزایش دید منجر به اطمینان بیشتر تشخیصی برای رادیولوژیست‌ها و تشخیص دقیق‌تر برای بیماران می‌شود.

راحتی و کارایی

راحتی بیمار نیز با ماموگرافی هالوژیک در اولویت است. طراحی سیستم و استفاده از نرم‌افزار C View تجربه ماموگرافی راحت‌تری را فراهم می‌کند. علاوه بر این، این فناوری متخصصان را قادر می‌سازد تا معاینات سریع و کارآمدی را انجام دهند که جریان کار را ساده‌تر می‌کند و زمانی را که بیماران در فرآیند غربالگری می‌گذراند، کاهش می‌دهد.

ماموگرافی هالوژیک


مطالب پیشنهادی: زمان انجام ماموگرافی؛ چه زمانی بهتر است؟


ماموگرافی هالوژیک با ماموگرافی معمولی چه تفاوتی دارد؟

ماموگرافی معمولی یا ماموگرافی دو بعدی شامل گرفتن تصاویر اشعه ایکس از پستان از دو زاویه بالا به پایین و پهلو به پهلو است. این تصاویر نمای صافی از بافت پستان ارائه می‌دهند که گاهی اوقات می‌تواند منجر به همپوشانی بافت‌ها شود و نمای واضح ناهنجاری‌ها را مبهم می‌کند. از سوی دیگر، ماموگرافی هالوژیک یک تکنیک تصویربرداری سه بعدی است. چندین عکس با اشعه ایکس از سینه از زوایای مختلف می گیرد و آنها را به صورت یک تصویر سه بعدی بازسازی می‌کند. این به رادیولوژیست ها اجازه می‌دهد تا بافت سینه را لایه به لایه بررسی کنند و تاثیر همپوشانی بافت‌ها روی هم را کاهش دهند.

تفاوت های کلیدی

  • وضوح تصویر : ماموگرافی هالوژیک نمای واضح و دقیق تری از بافت پستان ارائه می‌دهد که می‌تواند به ویژه برای زنان با بافت سینه های متراکم مفید باشد.
  • تشخیص سرطان: مطالعات نشان داده اند که ماموگرافی هالوژیک بیش از پنجاه درصد سرطان‌های مهاجم سینه را در مقایسه با ماموگرافی دو بعدی شناسایی می‌کند.
  • کاهش تماس با بدن بیمار: وضوح تصاویر سه بعدی نیاز به تصویربرداری اضافی را به دلیل نتایج نامشخص، کاهش اضطراب بیمار و پیگیری های غیرضروری کاهش می‌دهد.

ماموگرافی هالوژیک

آگاهی از تفاوت بین ماموگرافی هالوژیک و معمولی مهم است زیرا آنها به طور مستقیم بر اثربخشی غربالگری سرطان پستان تأثیر می گذارند. قابلیت تشخیص پیشرفته ماموگرافی هالوژیک به این معنی است که سرطان ها در زمانی که قابل درمان هستند، زودتر تشخیص داده می شوند. علاوه بر این، تجربه بیمار با تماس های کمتر و اضطراب کمتر مرتبط با غربالگری بهبود می یابد.


بیشتر بخوانید: ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر


سوالات متداول

ماموگرافی هالوژیک

آیا ماموگرافی هالوژیک ایمن است؟

بله، فناوری این نوع ماموگرافی از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می‌کند و برای غربالگری منظم بی خطر در نظر گرفته می‌شود. همچنین در طول فرایند این روش تشخیصی، مراقبت های ویژه برای اطمینان از کمترین میزان قرار گرفتن در معرض تشعشع انجام می‌شود.

چه کسانی باید ماموگرافی هالوژیک را در برنامه‌های مراقبتی خود در نظر بگیرند؟

این نوع ماموگرافی به ویژه برای زنان با بافت سینه های متراکم یا کسانی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه هستند، مفید است. با این حال، به دلیل قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته‌ ماموگرافی هالوژیک، این روش برای بسیاری تبدیل به یک روش ترجیحی می‌شود.

آیا در طول انجام این نوع ماموگرافی احساس ناراحتی می کنم؟

برخی از زنان ممکن است به دلیل فشردگی سینه، ناراحتی جزئی را تجربه کنند که برای تصاویر واضح ضروری است. ناراحتی معمولاً مختصر است.

روند تصویربرداری با ماموگرافی هالوژیک چقدر طول می کشد؟

کل فرآیند معمولاً تقریباً مشابه زمان ماموگرافی معمولی طول می‌کشد، اگرچه ثبت تصویر واقعی فقط چند ثانیه خواهد بود و سریع‌تر از روش‌های دو بعدی خواهد بود.

چند وقت یکبار باید ماموگرافی هالوژیک انجام داد؟

توصیه ها برای دفعات انجام این نوع ماموگرافی متفاوت است، اما به طور کلی، زنان بالای ۴۰ سال باید غربالگری سالانه را در نظر بگیرند. به طور کلی پزشک شما می‌تواند بر اساس عوامل خطر به شما توصیه‌های شخصی‌ کند.

ماموگرافی هالوژیک

آیا می‌توان از ماموگرافی هالوژیک برای تمام معاینات پستان استفاده کرد؟

در درجه اول این نوع تصویربرداری برای اهداف غربالگری و تشخیصی استفاده می‌شود و اگر فرد در معرض ریسک بالای سرطان نیست یا بافت سینه متراکمی ندارد، ماموگرافی معمولی برای معاینات منظم کافی است. همچنین در برخی شرایط خاص مانند بیوپسی، ممکن است سایر روش‌های تصویربرداری استفاده شود.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


کلام آخر

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، ماموگرافی هالوژیک نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در غربالگری سرطان پستان است. توانایی آن در ارائه تصاویر سه بعدی با وضوح بالا، تجربه غربالگری دقیق تر و راحت تری را برای بیماران ارائه می‌دهد و آن را به ابزاری ارزشمند در مبارزه با سرطان سینه تبدیل می‌کند. از آنجایی که پزشکان و متخصصان درسال‌های اخیر استفاده از این نوع فناوری را تشویق می‌کنند، زنان بیشتری به مزایای این نوع ماموگرافی دسترسی خواهند داشت که به طور بالقوه با تشخیص زودهنگام و دقیق تر همراه است و می‌تواند زندگی بسیاری را نجات دهد.

 

منبع: hologic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.