۲۳۹۸۶۹
۱۱
۱۱

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان به عنوان یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شود. یکی از موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، طول عمر ایمپلنت دندان است.

ایمپلنت دندان به عنوان یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شود. یکی از موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، طول عمر ایمپلنت دندان است.

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان شامل سه مرحله اصلی است: ایمپلنت خود، اباتمنت یا کانکتور، و تاج دندان. این پروتزهای دندان در کشورهای مختلف تولید می‌شوند و نگهداری، نحوه کاشت، و نوع برند ایمپلنت نقش مهمی در طول عمر آنها دارند.

بریج دندانی چیست؟

بریج دندانی یک روش درمانی برای حل مشکلات بی‌دندانی است که با قرار دادن یک ساختمان مانند پل بر روی دندان‌های مجاور بدون دندان، فضای خالی را پوشانده و جای دندان از دست رفته را پر می‌کند. در این روش، بسته به نوع بریج، دو طرف دندان‌های پایه که محل اتصال هستند، ممکن است روکش شوند یا به دندان‌های مجاور توسط لبه و باله متصل شوند یا حتی فقط با یک پایه متصل شوند. بریج‌ها معمولاً از موادی مانند سرامیک یا چینی که به فلز متصل شده‌اند، ساخته می‌شوند، اما در برخی موارد می‌توانند فقط از سرامیک یا چینی باشند.

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

در روش درمانی ایمپلنت دندان، با استفاده از یک پروتز و پایه، دندان مصنوعی در فضای خالی فک جایگذاری می‌شود و به عنوان یک دندان دائمی و اصلی عمل می‌کند که نیازی به دندان‌های طرفین ندارد. اما در روش بریج، دندان‌های مجاور به عنوان ستون‌های پایه استفاده می‌شوند و در نتیجه ۳ دندان درگیر در روند درمان هستند. این باعث می‌شود بهداشت و مراقبت از دهان کمی دشوارتر باشد و از لحاظ ظاهری بریج به عنوان دندان‌های طبیعی در دهان عمل می‌کند.

بریج دندانی مناسب برای چه کسانی است؟

روش درمانی بریج مناسب برای افرادی است که یک دندان را از دست داده‌اند و دندان‌های مجاور دارای پر شدگی باشند. در این روش، به دلیل نیاز به دندان‌های مجاور به عنوان ستون‌های پایه، این دندان‌ها نیز تراش داده می‌شوند. بنابراین، بریج دندانی زمانی بهترین گزینه خواهد بود که دندان‌های مجاور نیاز به روکش داشته باشند و در نتیجه با استفاده از بریج، جای دندان افتاده با روکش پر می‌شود.

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

نقش مهارت جراح در طول عمر ایمپلنت

سوال مهمی که پرسیده می‌شود، این است که چقدر طول عمر ایمپلنت دندان است؟ حداقل طول عمر مفید یک ایمپلنت دندان حدود ۲۰ سال است و با رعایت نکات بهداشتی، این مدت می‌تواند بیشتر شود، حتی تا آخر عمر. بنابراین، با مراقبت‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت، می‌توان طول عمر آن را افزایش داد. اگر ایمپلنت دندان و تاج آن به عفونت مبتلا نشوند و استحکام آنها حفظ شود و همچنین با رعایت معاینات دوره‌ای، می‌توان به طول عمر چندین دهه برسید.

نقش مهارت جراح در طول عمر ایمپلنت بسیار حیاتی است، زیرا عوامل مختلفی می‌توانند بر ماندگاری و عمر ایمپلنت تأثیر بگذارند. عواملی مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی، سبک زندگی، مکان قرارگیری ایمپلنت در دهان، و البته تجربه و مهارت جراح ایمپلنت. برای این منظور بهترین متخصص ایمپلنت را بهتر است انتخاب کنید.

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

زمان مناسب کاشت ایمپلنت

بعد از استخراج دندان، بهتر است زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت را انتخاب کنید. در اینجا چهار نوع زمانبندی مختلف برای کاشت ایمپلنت وجود دارد:

1. کاشت فوری یا نوع اول: در این روش، ایمپلنت فوراً پس از استخراج دندان در همان مکان قرار می‌گیرد. این روش اغلب به عنوان یکی از جراحی‌های پیشرفته شناخته می‌شود و ممکن است نیازمند ملاحظات بیشتری باشد، اما از نظر زمانی، به ویژه در نواحی قابل مشاهده مانند جلوی دهان، مزیت دارد.

2. کاشت نوع دوم یا نوع II: این نوع کاشت بین چهار تا هشت هفته پس از استخراج دندان انجام می‌شود. در این مدت، لثه و بافت‌های نرم بهبود می‌یابند که باعث سهولت بیشتر در انجام جراحی ایمپلنت می‌شود.

3. کاشت نوع سوم یا نوع III: در این روش، کاشت ایمپلنت دوازده تا شانزده هفته پس از استخراج دندان انجام می‌شود. در این زمان، بافت‌های لثه و استخوان به طور کامل رشد می‌کنند و برای انجام جراحی ایمپلنت آماده می‌شوند.

4. کاشت نوع چهارم یا نوع IV: این نوع کاشت بیش از شانزده هفته پس از استخراج دندان انجام می‌شود و معمولاً در مواردی که نیاز به جراحی‌های گسترده‌تر و پیوندهای بزرگتر استفاده می‌شود.

پس از کاشت ایمپلنت، یک بازه زمانی مشخص قبل از ارائه پروتز یا روکش بر روی ایمپلنت در نظر گرفته می‌شود. این بازه زمانی معمولاً بین دو تا نه ماه متغیر است و به میزان بهبود واکنش بدن به ایمپلنت بستگی دارد.

در مورد پیوند استخوان و لثه، در صورت لزوم، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا بازسازی و پیوند انجام شود. این فرآیند ممکن است چند ماه طول بکشد و پس از آن مراحل بعدی کاشت ایمپلنت آغاز می‌شود.

 

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

هزینه‌های درمان ایمپلنت

هزینه‌های درمان ایمپلنت به عوامل متعددی وابسته است که هر کدام تأثیر مستقیمی بر هزینه نهایی دارند. برخی افراد تمایل دارند هزینه درمان ایمپلنت خود را از طریق بیمه پوشش دهند، اما باید توجه داشت که هر بیمه‌ای این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

یکی از عوامل مهم در هزینه‌های درمان ایمپلنت، استفاده از تجهیزات و مواد مورد استفاده است. این شامل پایه‌ها (فیکسچر)، قطعات پروتزی و روکش‌ها می‌شود که هر کدام به علت برند و کیفیت، محدوده‌ای از هزینه را در بر می‌گیرند.

در حال حاضر، ایمپلنت‌ها از برندهای مختلفی در سراسر جهان تولید می‌شوند و قیمت ایمپلنت دندان به کشور سازنده، آلیاژ مورد استفاده و محبوبیت و قدمت برند بستگی دارد. انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و اعتماد به آن، بسیار مهم است زیرا هرچه پزشک ماهرتر باشد، موفقیت درمان بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در هزینه درمان، استفاده از پیوندهای استخوان و لثه است، اگر لازم باشد. در برخی موارد، ایمپلنت‌ها نیاز به پیوند استخوان دارند که ممکن است هزینه‌های اضافی ایجاد کند، به ویژه اگر پیوند بسیار وسیع باشد.

در کل، مواد و تجهیزات استفاده شده در درمان ایمپلنت تنها یک بخش از هزینه‌های نهایی است. تجربه، مهارت و دانش پزشک نقش اساسی در موفقیت درمان دارند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که استفاده از بهترین مواد بدون داشتن یک پزشک ماهر، نمی‌تواند به نتیجه‌ی مطلوب منجر شود.

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ایمپلنت و همچنین استعلام هزینه های درمانی با شماره تلفن های کلینیک دکتر محمدرضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی تماس حاصل فرمایید.

دکتر محمدرضا دل آرام متخصص جراحی لثه و ایمپلنت های دندانی و عضویت در:

انجمن پریودونتیست های ایران - انجمن ایمپلنتولوژی ایران - انجمن آکادمی پریودونتولوژی آمریکا

انجمن آکادمی ایمپلنتولوژی آمریکا - دارای کورس جراحی های پیشرفته دهان از implantologie klinik در اولسبرگ آلمان - و نیز سخنران کنگره های دندانپزشکی

دارای مقالات علمی پژوهشی در ژورنال های داخلی و بین المللی

آدرس وب سایت :

https://www.drdelaram.com/

آدرس کلینیک میدان ونک خیابان ملاصدرا پلاک هشت ساختمان پزشکان صدرا واحد چهار

تلفن پذیرش : 02188201670

موبایل : 09126050293

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.