۲۳۹۷۸۷
۳۳
۳۳

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳

پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین بیماری‎های مزمن در کودکان است که مراجعه به دندانپزشکی را ضروری می‌کند. در این مقاله درباره دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳ با شما صحبت می‌کنم. همچنین هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳ را هم به شما می‌گوییم.

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین بیماری‎های مزمن در کودکان است که مراجعه به دندانپزشکی را ضروری می‌کند. در این مقاله درباره هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403 با شما صحبت می‌کنیم. همچنین هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403 را هم به شما می‌گوییم.
در این مقاله می‌خوانید: 

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان است و بر اساس تخمین کارشناسان بیش از 50 درصد کودکان در دندان‌های دائمی خود پوسیدگی دارند. پوسیدگی دندان در کودکان، پنج برابر بیشتر از آسم است.
اما نیازی به نگرانی نیست چون این مشکل، قابل پیشگیری است و گروه خاصی از متخصصان دندانپزشکی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه بهتر به کودکتان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: تاتو دندانپزشکی چیست؟

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشکان کودکان یا دندانپزشکان اطفال، در تشخیص و درمان مشکلات دندانی در نوزادان، کودکان و نوجوانان تخصص دارند. آن‌ها بر روی مسائل منحصر به فرد دندانی تمرکز می‌کنند که هنگام رشد کودک در لثه‌ها، دندان‌ها و فک ایجاد می‌شود.
نوزادان در شش ماه اول زندگی‌شان دندان‌های شیری درمی‌آورند. دندان‌های شیری در حدود شش یا هفت سالگی شروع به افتادن می‌کنند و با دندان‌های دائمی یا دندان‌های بزرگسال یا ثانویه جایگزین می‌شوند. درست است که دندان‌های شیری کودکان در حدود شش- هفت سالگی می‌افتد و دائمی نیست، اما مهم است که مراقبت از دندان‌های کودکان را از سنین پایین شروع کنیم. عدم مراقبت مناسب از دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی و بیماری شود که ممکن است مادام‌العمر باشد.
این نکته را به خاطر بسپارید که کودکتان را در یک سالگی نزد دندانپزشک ببرید. مراجعه به دندانپزشک کودکان در این سن، تضمین‌کننده غربالگری و درمان مناسب برای جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده کودکان است.

دندانپزشک کودکان چه کارهایی انجام می‌دهد؟ 

دندانپزشکان کودکان، مراقبت‌های جامع و بهداشتی دهان و دندان را ارائه می‌دهند که صرفا برای رفع نیازهای کودکان و نوجوانان در حال رشد طراحی شده است. دندانپزشکان اطفال این خدمات را ارائه می‌دهند:
  • معاینات بهداشت دهان و دندان
  • تمیز کردن دندان و ارائه درمان‌های فلوراید
  • تشخیص و درمان زود هنگام برای صاف کردن دندان‌ها 
  • رفع پوسیدگی دندان
  • ترمیم آسیب‌های دندانی مانند دندان‌های شکسته و جابجا شده
  • مدیریت بیماری‌های لثه برای پیشگیری از بیماری پریودنتال کودکان
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های دهان و دندان ناشی از دیابت، آسم، تب یونجه و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)

بیشتر بخوانید: بردن کودکان به دندانپزشکی، نکات مهم

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

آموزش دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان، نیازمند سال‌ها آموزش و تجربه بالینی است. داوطلبان باید مدرک لیسانس دریافت و دانشکده دندانپزشکی را تکمیل کنند. همچنین نیاز است امتحانات گواهینامه دندانپزشکی را بگذرانند تا دکترای مجاز جراحی دندان (DDS) یا دکترای پزشکی دندانپزشکی (DMD) را دریافت کنند.
سپس دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌توانند انتخاب کنند که در یک یا چند تخصص آموزش ببینند که شامل تخصص‌های زیر است:
  • دندانپزشکی کودکان
  • ارتودنسی
  • ریشه دندان
  • پریودنتیکس
  • مراقبت‌های پیشگیرانه
  • جراحی دهان
  • دندانپزشکی ترمیمی

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

دلایل مراجعه به دندانپزشک کودکان

سلامت دهان و دندان نقشی مهم در سلامت کلی بدن دارد. دهان، نقطه ورود به بقیه بدن و پر از باکتری است. برخی از این باکتری‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث بیماری شوند. ایجاد عادات خوب دندانپزشکی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باکتری‌های اضافی را تحت کنترل نگه می‌دارد و از ایجاد عفونت در دهان و سایر قسمت‌های بدن پیشگیری می‌کند.
مراقبت مداوم از دندان‌ها  برای همه افراد و به‌ویژه در کودکانی که هر روز در حال رشد هستند، اهمیت بسیاری دارد.
دندانپزشکان اطفال به والدین و کودکان، مسائلی مانند اهمیت ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان برای سلامت دندان‌ها را آموزش می‌دهند. آن‌ها بیماری‌های دهان و دندان را در نوزادان و کودکان، یا همه سنین تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند، اما تخصص آن‌ها در کار با کودکان است.

بیشتر بخوانید: انواع سرامیک‌های دندانی و کاربردهای آن‌ها را بشناسید

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳ 

تعرفه و هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳ می‌تواند با توجه به خدمات، تخصص دندانپزشک، مواد مورد استفاده، یا محل کلینیک و مطب، متغیر باشد. برخی از تعرفه‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1403 عبارتند از:
  • فلورایدتراپی دو فک: هزینه آزاد: یک میلیون و هشتصد هزار تومان/ بیمه: نهصد هزار تومان
  • فیشور سیلانت هر دندان: هزینه آزاد: یک میلیون و ششصد هزار تومان/ بیمه: هشتصد هزار تومان
  • کشیدن دندان شیری قدامی: هزینه آزاد: یک میلیون تومان/ بیمه: پانصد هزار تومان
  • کشیدن دندان شیری خلفی: هزینه آزاد: یک میلیون و سیصد هزار تومان/ بیمه: ششصد و پنجاه هزار تومان

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

چرا بهتر است به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید؟

مراجعه به دندانپزشک برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. کودکان برخلاف بزرگسالان، نمی‌توانند به طور دائم در حین معاینه دندانپزشکی، یا تمیز کردن دندان‌ها بی‌حرکت بمانند و به سختی با دندانپزشک همکاری می‌کنند. دندانپزشکان اطفال به این مساله واقف هستند و در راحت‌تر کردن فرایند درمان برای کودکان تخصص دارند. مطب دندانپزشکی کودکان دارای تجهیزات و تزئینات ویژه‌ای است که برای کودکان جذاب باشد.
پزشکان توصیه می‌کنند کودکتان را ۶ ماه پس از رویش اولین دندان یا حداکثر ۱۲ ماه پس از درآمدن اولین دندانش نزد دندانپزشک ببرید. 
پزشکان توصیه می‌کنند کودکتان را ۶ ماه پس از رویش اولین دندان یا حداکثر ۱۲ ماه پس از درآمدن اولین دندانش نزد دندانپزشک ببرید. نوع معاینه و درمان بستگی به سن کودک دارد و اولین ویزیت معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در طول یک معاینه معمول سلامت دهان در مطب دندانپزشک کودکان، دندانپزشک این کارها را انجام می‌دهد:
  • صحبت درباره سلامت دهان و دندان، مسواک زدن و عادات نخ دندان کشیدن 
  • معاینه کامل دهان و دندان برای بررسی رشد دندان‌ها، لثه‌ها، فک‌ها، نیش و بافت‌های اطراف دهان
  • پولیش و تمیز کردن دندان برای از بین بردن هر نوع پلاک، جرم یا لکه
لازم است بدانید که دندانپزشکان اطفال از دندان‌های شیری، عکس اشعه ایکس نمی‌گیرند مگر اینکه به پوسیدگی دندان مشکوک باشند یا نیاز به بررسی ریشه دندان شیری داشته باشند. بهتر است کودکان خردسال مگر در موارد بسیار ضروری، عکسبرداری اشعه ایکس انجام ندهند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1403

خلاصه

پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان است و متخصصان توصیه می‌کنند که کودک را 6 ماه و حداکثر یک سال بعد از رویش اولین دندانش نزد دندانپزشک کودکان ببرید. کودکان نمی‌توانند در مطب دندانپزشکی دائم بی‌حرکت بمانند و سخت با دندانپزشک همکاری می‌کنند، اما دندانپزشک اطفال در این زمینه آموزش دیده و مهارت لازم را برای درمان کودکان دارد. معاینات بهداشت دهان و دندان، تمیز کردن دندان و ارائه درمان‌های فلوراید و تشخیص و درمان زود هنگام صاف کردن دندان‌های کج، برخی از خدماتی است که دندانپزشکان کودکان ارائه می‌دهند.
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.
منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.